Zastupitelstvo tento týden schválilo stavbu nové lanovky, která do pěti let propojí městské části Praha 6, Troju a Prahu 8. Podle dokumentu odsouhlaseného zastupiteli se celkové náklady odhadují na 1,5 miliardy korun. Celkem 2,5 kilometru dlouhá jízda z Podbaby do Bohnic se stometrovým převýšením a překonáním řeky tak potrvá jen sedm minut.
„Pracujeme i na tramvajové trati, pro ni ale budeme potřebovat postavit nový most přes Vltavu a také skoro kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Hledali jsme proto rychlejší řešení, jak Prahu 6, Troju a Prahu 8 propojit. Lanovku postavíme Pražanům už do pěti let. Je to další krok k lepší a modernější MHD. Inspirovali jsme se třeba lanovkou v německém Koblenz, portugalském Portu nebo ve francouzském Brestu,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Po spojení je v místě už teď vysoká poptávka. Bohnické sídliště obývá 25 tisíc lidí, v Dejvicích a Bubenči jsou desetitisíce vysokoškoláků, divadla, kina, obchody a kanceláře, v Troji ZOO a Trojská kotlina, kterou lidé hojně navštěvují ve volném čase.
„Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa,“ řekl náměstek.
Největší časová úspora vznikne při cestách z centra Prahy 6 do Bohnic. Pokud pojede dnes cestující od areálu vysokých škol v Dejvicích na Krakov, potřebuje průměrně tři čtvrtě hodiny. Až bude stát lanovka, bude stejná cesta trvat jen 21 minut.
Přepravní kapacita bude nastavená na 2 tisíce osob za hodinu v jednom směru, což odpovídá jedné lince tramvajové v intervalu 4 minuty. Technicky bude možné přepravit až 6 tisíc osob za hodinu.
„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem na metro Kobylisy, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru „Áčkem“ na Dejvickou. Obě varianty zaberou čtyřicet minut. Lanovkou zkrátíme cestu na patnáct minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané taky nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal Scheinherr.
Technologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i velmi silnému větru. Kabinu nesou dvě lana a pohání ji lano třetí. Ve stanici se od nich kabina odpojí, aby mohli cestující v klidu nastoupit a zase vystoupit, a pak se k nim opět připojí, aby mohla plnou rychlostí pokračovat dále. Cestující nastupují a vystupují, když se kabina pohybuje rychlostí jen 0,54 kilometru v hodině, takže je to bezpečné i pohodlné.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.