Soudem a naštvanými cestujícími MHD může skončit spor hlavního města a společnosti JCDecaux. Firma vlastní v tento moment většinu přístřešků na zastávkách v Praze, na kterých může na základě smlouvy z roku 1994 umisťovat reklamu. Za to platí městu poplatek. Právě magistrát hlavního města se rozhodl za rok končící smlouvu s JCDecaux neprodloužit. Ještě nedávno vyhrocená jednání se podle radního Jana Chabra (TOP 09) daří směřovat k vzájemné dohodě.
Jak se změnila situace ohledně městského mobiliáře během posledních tří měsíců, kdy vedení města řešilo převážně koronavirus a s ním související opatření?
I během tohoto období se scházel náš expertní tým, který není zastřen letitými politickými spory. Komunikace mezi JCDecaux a Prahou byla v jisté chvíli ve válečné rovině. Proto si myslím, že vložení expertů do komunikace může jen pomoci. I díky tomu můžu říct, že se daří jednání vrátit do věcné roviny.
V čem je podle vás smlouva s JCDecaux pro město nevýhodná?
Nechci říkat, že je úplně nevýhodná, ale byla poplatná době vzniku. Navíc je neuvěřitelně nešťastná. Nikdy se v ní nepředpokládalo, že vznikne nějaký exitový mechanismus, takže neobsahuje plán, jak postupovat při ukončení smlouvy. Není přeci možné úderem půlnoci, kdy smlouva skončí, všechny zastávky odmontovat a vyměnit. Takové přechodové usnesení tam jednoduše chybí.
Chybí také určitá ustanovení o vlastnictví. Například to, komu patří elektrické přípojky, komu patří beton, komu patří šrouby, které jsou upevněny v chodnících a mnoho dalšího. Tohle všechno se dnes řeší s JCDecaux.
Čtvrtek, 12. března 2020, 17:00
Centrum města bez vizuálního smogu? Praha 1 chce před letní sezónou připravit ve spolupráci s hlavním městem manuál, jak kultivovat historické centrum metropole. Do projektu chce zapojit podnikatele i veřejnost. Manuál by opět měl omezit vizuální...
Jak často se kvůli řešení situace potkáváte?
Jednou týdně máme vzájemné telekonference, kdy vyhodnocujeme, jak se projekt posunul.
Co teď bude následovat?
Technologie hlavního města Prahy vytváří pasport jednotlivých zastávek. Společně s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy se dopracovává také návrh nové zastávky podle vysoutěženého designu studia Olgoj Chorchoj. Následně, až bude vše dokončeno, je připraven harmonogram maximálních termínů k odstranění konkrétních zastávek společností JCDecaux. Proto predikujeme, že smlouva bude o nějakou dobu, která je nutná k odstranění současných zastávek, prodloužena. Řekněme o dvanáct až osmnáct měsíců. Ze dne na den to jednoduše nelze stihnout.
Také bych byl rád, kdyby se v nejbližších měsících podařilo podepsat dodatky ke smlouvám. Musíme mít podepsané také výrobní dokumentace nových zastávek a hotové tržní dokumentace pro nákup železa. Zároveň bychom si měli ujasnit, jakou část zastávek bude provozovat město samo a jakou dá na dopravní podnik, případně zda nebude logické dát všechny pod dopravní podnik.
S prodloužením smlouvy o zmíněnou dobu JCDecaux souhlasí?
Osobně bych nerad říkal, jestli s tím souhlasí nebo ne. Myslím si ale, že od doby, kdy jsme si vyměňovali názory přes média, se situace výrazně posunula.
Situace, kdy z ulic Prahy zmizí zastávky a cestující budou v přechodném období čekat na tramvaj nebo autobus na dešti, nehrozí?
Byl bych hrozně nerad, kdybychom k něčemu takovému dospěli. K tomu aby se to nestalo, je zapotřebí dvou partnerů. Stále si myslím, že najdeme s JCDecaux cestu k tomu, aby se upustilo od nátlakové a výhružkové kampaně.
Středa, 26. února 2020, 18:00
Ministerstvo financí obdrželo v úterý předžalobní výzvu od firmy JCDecaux kvůli sporu s dopravním podnikem Prahy o platnost smlouvy z roku 1997, na základě které prostřednictvím společnosti Rencar provozovala reklamu v pražské MHD. Zdeněk Vojtěch z...
Podle primátora Zdeňka Hřiba je zásadní, aby samo město nové přístřešky vlastnilo a na jejich údržbu poté vypsalo soutěž. Vidíte to podobně?
Považuji za nezbytné, aby město investovalo peníze do přípravy. Podstatné je také, aby město vlastnilo základy a projektovou dokumentaci. To je ten oříšek, který řešíme dnes.
Jako pravděpodobné vidím, že město zastávky koupí, nicméně následně bude soutěžit jejich provozovatele. Lépe funguje to, když někomu dáváte možnost si na těch zastávkách umístit v omezené míře vkusnou reklamu a on bude mít zájem na tom, aby ty zastávky byly čisté, protože na nich někomu prodává reklamu.
Jaké trvání takové smlouvy si dokážete představit?
Určitě by to nebylo na 25 let a podobně. Šlo by o výrazně kratší dobu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.