Obchodně administrativní komplex Masaryk Centre 1 získal od stavebního úřadu Prahy 1 územní rozhodnutí. Součástí rozsáhlého projektu u Masarykova nádraží jsou dvě až devítipatrové budovy. Do projektu nemůže zasahovat veřejnost, což se nelíbí spolku Arnika, který tuto informaci dnes přinesl.
K zahájení výstavby nyní investorovi zbývá dostat stavební povolení. „Věřili jsme, že se nám zákonnou cestou podaří prosadit úpravy projektu, na kterých panuje obecná shoda. Bohužel, povolování staveb na Praze 1 je pouhá fraška. Je vidět, že úředníci i samospráva včetně Institutu plánování a rozvoje hájí soukromé zájmy navzdory velké části obyvatel Prahy a rozhodují v naprosté tajnosti," uvedl Václav Orcígr z Arniky.
Spolek Arnika akcentuje skutečnost, že přestože zastavěná plocha, výměra podlažních ploch i objemová kapacita zůstaly shodné s původním záměrem, developerovi stačilo provést drobné změny a projekt přejmenovat, aby se o povolení dvou budov rozhodlo bez návaznosti na dokončený proces EIA. „Stačily kosmetické úpravy v projektu, aby úřady přestaly názory odborníků brát vážně a staly se pro ně jen subjektivním negativním hodnocením hmoty a vzhledu. Přestože jde o stejně objemnou a vysokou budovu jako v původním projektu, magistrátním památkářům to nevadí a s klidem odkývnou, že navrhovaná stavba harmonicky vstupuje do lokality, třeba i ve formě dominanty," popisuje Kateřina Bečková, předsedkyně Klubu Za starou Prahu.
„Negativní dopady této stavby pro město dalekosáhle přesahují její přínos. Stavba nerespektuje regulativy stanovené platnými zásadami územního rozvoje. Mimo to způsobí další nárůst znečištění ovzduší v centru města prostřednictvím dalších stovek aut," připojuje svůj názor Michal Lehečka z Laboratoře udržitelného urbanismu spolku AutoMat.
Projekt podle Arniky schytal kritiku také za čistě komerční využití budov, které je v rozporu se Zásadami územního rozvoje hlavního města Prahy. V centru sužovaném hustou dopravou navíc přibudou další auta a s nimi vyšší prašnost a hluk. Sporné jsou dopravní dopady kolem pěti set nových parkovacích stání celého záměru nebo řešení cyklistické dopravy, které odporuje městským strategiím.
Mluvčí Prahy 1 Martin Šebesta podotkl, že uvedený projekt získal územní rozhodnutí, nikoliv však "v naprosté tajnosti", což koneckonců dokládá i ta skutečnost, že se zúčastněné spolky proti rozhodnutí odvolaly. „Nic tedy zatím není rozhodnuto," uzavřel mluvčí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.