Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výběr dodavatele druhé části pražského metra D, kterým bylo sdružení firem vedené společností Subterra. Pražský dopravní podnik podle rozhodnutí úřadu nedodržel zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek a musí znovu vybrat vítěze tendru. Antimonopolní úřad o tom dnes informoval v tiskové zprávě, rozhodnutí zatím není pravomocné, je možné proti němu podat rozklad k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se tendrem zabýval na podnět stavební skupiny Strabag, vyhověl pouze části návrhu a zrušil jen rozhodnutí o výběru dodavatele. Podle rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nedodržel dopravní podnik při výběru zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek. „Současně zadavatel nedodržel zásadu rovného zacházení, když v souvislosti s hodnocením nabídek navrhovatele nevyzval k objasnění a doplnění informací či dokladů týkajících se zkušeností člena odborného personálu, zatímco vybraný dodavatel tuto možnost opakovaně dostal," uvedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
„S aktuálním nepravomocným rozhodnutím ÚOHS se DPP musí nejdříve detailně seznámit. Je ale nutné zdůraznit, že DPP při posuzování referencí uchazečů ve veřejné zakázce na stavbu druhého úseku metra D postupoval stejným způsobem jako v případě prvního úseku. ÚOHS i soudy všech instancí včetně Nejvyššího správního soudu v tomto případě potvrdily, že DPP postupoval zcela správně a v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Kromě řízení, ve kterém aktuálně nepravomocně rozhodl ÚOHS, běží další dvě separátní řízení, jedno proti výběru dodavatele a druhé proti vyloučení účastníka. Ani v jednom z nich ÚOHS zatím nerozhodl. DPP bude moct uzavřít smlouvu s vítězným dodavatelem a začít stavět druhý úsek metra D až ve chvíli, kdy budou pravomocně ukončena všechna tři řízení. Aktuální rozhodnutí ÚOHS tak nemá přímý vliv na časový harmonogram projektu," sdělila za dopravní podnik mluvčí Aneta Řehková.
Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) k tomu uvedl, že s ohledem na vyjádření DPP nechápe, proč dříve postup podle úřadu problematický nebyl a nyní je. „Přijde mi ostatně logické, že pokud referenci uchazeče nepotvrdí její původní objednatel, tak už se k ní další doklady od uchazeče nevyžadují. Bez ohledu na to si ale myslím, že nejjednodušší by nyní bylo, kdyby DPP prostě zopakoval hodnocení zakázky dle těchto nových pravidel určených ÚOHS," uvedl. Dodal, že Praha a Pražané se v případě metra D stali obětí konkurenčního boje uchazečů.
Dopravní podnik vybral dodavatele druhé části loni v srpnu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vede v souvislosti s tendrem na stavbu druhé části metra D dvě další řízení, obě na návrh sdružení firem Porr, Eurovia a Marti. Jeden z návrhu směřuje také proti výběru dodavatele, druhý proti vyloučení sdružení Porr, Eurovia a Marti ze zadávacího řízení. Dopravní podnik do skončení správních řízení nesmí uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem.
Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut, a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.