Sobota, 17. srpna 2024, 13:00
Od poloviny srpna do poloviny září bude na městských reklamních plochách, na zastávkách MHD, v autobusech Dopravního podniku hl. m. Prahy i v tramvajích k vidění kampaň proti sexuálnímu obtěžování. Jejím odborným garantem je nevládní organizace Konsent, která se také postarala o kreativní ztvárnění. Součástí vizuálů je výzva k objevení dalších tipů pro aktivní přihlížející přes QR kód. Ten vede na web, kde jsou k dispozici data, informace o obtěžování a také možnost anonymně sdílet svoji zkušenost.
Cílem kampaně je pojmenovat, co to vlastně obtěžování je, a nabídnout přihlížejícím bezpečný způsob, jak zasáhnout. „Jedna z možností pomoci je promluvit přímo na osobu, která hranice překračuje. Pokud se na to necítíme, pomůže i jakkoliv oslovit obtěžované: 'Jste v pořádku? Můžu vám pomoct?' Když nechceme řešit konflikt přímo, můžeme i jen odvést pozornost. I takové narušení situace dá často obtěžovaným prostor ze situace odejít. Třeba otázkou: 'Kolik je hodin?' nebo: 'Jede tahle tramvaj na Šumavskou?' I tak je možné někomu v takové chvíli pomoci," vysvětluje v tiskové zprávě Vít Hofman, tiskový mluvčí pražského magistrátu.
„S ohledem na šíři problému nelze očekávat, že by tato osvětová kampaň mohla cestující od veřejné dopravy odradit. Velká část již má s obtěžováním v MHD přímou či nepřímou zkušenost. Nebudeme cestující, a už vůbec ne ženy, které jsou častěji oběťmi obtěžování, úkolovat, jak se mají oblékat nebo chovat, aby se vyhnuly obtěžování. To by bylo jen přenášení viny na oběti. Naopak je potřeba jasně pojmenovat, jaké chování v MHD netolerujeme. A zadruhé říct, že je úplně v pořádku se proti obtěžování ozvat, přestože se nás třeba zrovna přímo osobně netýká. I proto nám dává smysl spojit se s organizací Konsent, která problematiku sexuálního obtěžování a násilí dlouhodobě řeší, a společně vyslat jasný vzkaz obtěžujícím, že takové chování do veřejného prostoru nepatří. V MHD platí symbolicky i doslovně, že v tom jedeme všichni spolu,“ sdělil ke kampani náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
„Cestujícím kampaní říkáme tři věci. Zaprvé pojmenováváme, jak některé z forem obtěžování vlastně vypadají. Je důležité říct nahlas, že se nemusí jednat jen o dotyky, nebo komentáře, ale obtěžování je třeba i vědomé nevyžádané zírání. Zadruhé chceme pomoct normalizovat, že promluvím, když vidím něco, co by se dít nemělo. I když se mě to netýká přímo. Zatřetí pak nabízíme na webu i možnost podobnou zkušenost anonymně sdílet,” uvádí autorka kampaně Anna Hrábková z organizace Konsent.
Kampaň je k vidění od poloviny srpna do poloviny září na městských reklamních plochách, na zastávkách MHD, v autobusech Dopravního podniku hl. m. Prahy i v tramvajích. Jejím odborným garantem je nevládní organizace Konsent, která se také postarala o kreativní ztvárnění. Součástí vizuálů je výzva k objevení dalších tipů pro aktivní přihlížející přes QR kód, který je zavede k dalším infromacím o obtěžování.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.