Správa železnic představila novou podobu vyšehradského železničního mostu spojujícího Nové Město a Smíchov. Ze starého zbydou jen pilíře a usadí na ně novou, tříkolejní konstrukci. Most by měl stát dvě miliardy korun, se začátkem stavby se počítá na rok 2026. Architektonickou soutěž ovládl návrh pražského týmu 2T engineering s bílou mostní konstrukcí. Na druhém místě skončil červený návrh od kolektivu SPOLEČNOST 3.0. Hlasujte v anketě pod článkem, které řešení se vám líbí víc.
Čtvrtek, 24. listopadu 2022, 09:30
Správa železnic představila novou podobu vyšehradského železničního mostu spojujícího Nové Město a Smíchov. Ze starého zbydou jen pilíře a usadí na ně novou, tříkolejní konstrukci. Stát by měl dvě miliardy korun, se začátkem stavby se počítá na rok...
Do architektonické soutěže, kterou Správa železnic vyhlásili v květnu minulého roku, se přihlásilo dvanáct týmů. Jednou z podmínek bylo i rozšířit most na tři koleje.
I když některé návrhy počítaly se zachováním stávající památkově chráněné konstrukce z roku 1872, jedenáctičlenná porota nakonec vybrala projekt pražského týmu 2T engineering. V něm je plánováno ponechat pouze pilíře a dosadit konstrukci novou.
Na žádost památkářů nebude most zastřešen. Využívat ho kromě vlaků i chodci a cyklisté, pod ním pak vznikne prostor pro obchody. U mostu vznikne i nová stanice Praha-Výtoň, aby lidé mohli přestoupit na tramvaj.
Vítězné studio teď vypracuje podrobnější studii, na základě které vytvoří dokumentaci pro stavební povolení. Podle Facebooku Pražské integrované dopravy by se pak na rekonstrukci mostu mělo pracovat v průběhu let 2026 a 2027.
Druhé místo v soutěži získal návrh kolektivu SPOLEČNOST 3.0, který sdružuje týmy IPR Praha p.o., EXCON, a.s., Architektonická kancelář Roman Koucký a Ing. Ivan Šír, projektování dopravních staveb CZ s.r.o.
Červená barva navazuje na červenohnědý most se rzí a prosvítajícím antikorozním nátěrem. „Jsme přesvědčeni, že jeho výsostné postavení jediného ocelového mostu s horní konstrukcí ve vnitřní Praze je nutné zdůraznit i barvou. Souvisí to také s jeho umístěním na jižním konci pražských náplavek, kde začínají kontrastní přírodní břehy,“ píše se na Facebooku IPR Praha.
„Náš návrh železničního mostu zachovává stávající siluetu i horní výšku tří plochých oblouků. Nezasahuje do panorama Vyšehradu a zažitý obraz města neničí, doplňuje ho o novou vrstvou soudobé architektury,“ píše IPR.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.