Počasí dnes0,8 °C, zítra0 °C
Pátek 21. února 2025  |  Svátek má Lenka
Bez reklam

Revitalizaci stanice Nové Holešovice má podle Pirátů dokončit Pražská developerská společnost

Autoři | Foto Eva Hradilová | Zdroj ČTK, město Praha

Pražští Piráti nadále odmítají účast dopravního podniku hlavního města na společném projektu s developery k rozvoji stanice metra C Nádraží Holešovice a jejího okolí. Výstupy pracovní skupiny, která k tomu na magistrátu vznikla, podle nich problémy záměru neřeší a situace je stejná jako před jejím založením. Zástupci pirátského klubu zastupitelů to včera řekli novinářům. Rozvoj stanice by podle nich měla převzít městská příspěvková organizace Pražská developerská společnost.

POLITICKÁ KORIDA: Jaká pravidla by měla Praha nastavit pro schválení zastřešení hlavního nádraží? Odpovídají zastupitelé

Vedení Prahy začne řešit možnou změnu územního plánu kvůli možnosti zastřešení kolejiště hlavního nádraží. Vyrůst by tam mohly budovy s byty i pro administrativu, mluvilo se i o Národní knihovně. Nastává čas, kdy se bude o plánech společnosti...

V listopadu loňského roku z magistrátu odešel developerům dopis s podmínkami, které by společný projekt musel splňovat. Z těchto podmínek nebylo podle Pirátů splněno prakticky vůbec nic. Projekt tak až na některé drobnosti zůstává v nezměněném stavu. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib na jednání pražské rady už loni dvakrát předložil žádost o vystoupení z tohoto projektu. Důvodem je podle jeho slov podezření na propojení s kauzou Dozimetr a milionové úplatky. Koaliční radní toto vystoupení z projektu nepodpořili.

“Podle dostupných informací z médií hrály v projektu Nové Holešovice roli úplatky ve výši až 50 milionů korun. Piráti se odmítají jakkoliv podílet na této trestné činnosti. Piráti chtějí definitivně ukončit kauzu Dozimetr v Dopravním podniku vystoupením ze společného podniku Nové Holešovice,” říká Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda Pirátů.

Ve zmiňovaném dopise pracovní skupiny byly formulovány připomínky k akcionářské smlouvě vyplývající z auditu StoneTurn a z připomínek členů zastupitelstva. “Bohužel v rámci jednání s Nové Holešovice Development nebyly splněny žádné z požadavků, které jsme jako město v listopadu poslali investorovi. Do akcionářské smlouvy se nově propsala pouze jedna drobnost mimo seznam, kterou považuji za marginálii. U odhadu ceny pozemků došlo pouze k aktualizaci ceny o inflaci. Nebyl zohledněn růst cen nemovitostí, který je zpravidla jiný než inflace. Nebyl vypracován nový znalecký posudek. Nikdo se nezabýval výhodností modelu určení ceny za hrubou podlažní plochu (HPP). Výsledkem půlročního jednání je tak pouhé teoretické zvýšení částky o 90 milionů korun na revitalizaci vestibulu. Nedošlo také k žádnému posílení postavení dopravního podniku vzhledem k naplnění ani vynucení hlavních cílů projektu. Výsledek jednání pracovní skupiny považuji za nedostatečný a pro město ekonomicky nevýhodný. Vůbec nedošlo k revizi smluv, k vylepšení postavení Dopravního podniku a vše směřuje k tomu, že projekt bude beze změn nerušeně pokračovat i za důvodného podezření, že v něm hrály roli úplatky,” dodává Zdeněk Hřib s tím, že ani oznámené navýšení minimální ceny za pozemky o 90 milionů korun neznamená, že město dostane o 90 milionů korun více. Cena pozemků se podle smlouvy totiž určí původním způsobem, který se vůbec nezměnil.

Praha podala kvůli kauze Dozimetr trestní oznámení, audity provedené v pražském dopravním podniku ukazují na to, že byly některé zakázky předražené, že firma nevýhodně vynakládala finanční prostředky a že v ní byla korupce. Sdělil to dnes mluvčí...

Vyjasněná dosud není podle Pirátů ani role Správy železnic, nebo Českých drah, které v této lokalitě také vlastní nemovitý majetek. Město má řadu možností, jak s celým prostorem kolem stanice metra Nádraží Holešovice pracovat. Pozemky soukromého developera totiž nejsou pro městský rozvoj této lokality nezbytné. 

”Opravdu se nestačíme divit. Máme k dispozici expertní stanovisko od renomovaných právníků Filipa Melzera a Bohumila Havla, který konstatuje, že městská rada může z projektu vystoupit s vyloučením odpovědnosti za způsobenou škodu,” říká Daniel Mazur, předseda klubu Pirátů a radní pro oblast ICT, vědy, výzkumu a inovací.

Akcionářská smlouva podle Hřiba hovoř jasně v tom, že se smluvní strany vzájemně vůči sobě vzdávají nároku na náhradu škody. „Tento závěr nám ostatně potvrdil i expertní posudek, který jsme si v této věci nechali zpracovat. V kontextu veřejně dostupných informací, že přípravu projektu provázely úplatky, mi navíc osobně přijde požadavek na náhradu škody zcela absurdní,“ zdůrazňuje Zdeněk Hřib. 

Šéf Karlín Group Serge Borenstein ČTK v reakci odmítl spojování svojí osoby a firmy s kauzou Dozimetr. „Jde o smyšlené obvinění, proti kterému se bráním všemi možnými prostředky. My jsme naopak přispěli k rozkrytí této kauzy, což konstatovalo i Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 1. Politik s celostátními ambicemi by měl být schopen uznat svou chybu a omluvit se,“ uvedl v narážce na Hřiba.

Faktické zastavení společného podniku dlouhodobě kritizuje zastupitelská opozice. „Takto se Praha nikam neposune. Rozvoj Prahy tímto krokem Piráti jen brzdí, zastavují a realizovatelné řešení nepřinášejí,“ uvedl předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr pro ČTK. Klub ANO zase kritizoval neschopnost koalice zablokovanou situaci vyřešit.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky Holešovice, Nové Holešovice, Praha, Piráti

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.

Revitalizaci stanice Nové Holešovice má podle Pirátů dokončit Pražská developerská společnost  |  Politika  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.