Pražský magistrát plánuje zrušit parkování zdarma v parkovacích zónách pro elektromobily. Změna má být součástí širší reformy systému parkovacích zón, o které nyní diskutují strany pražské koalice. Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) lidé v Praze od roku 2015 zaregistrovali přes 13 tisíc elektromobilů, takže zvýhodňovat je při parkování je dlouhodobě neudržitelné. Má Praha zrušit parkování zdarma pro elektromobily? Odpovídají předsedové zastupitelských klubů.
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.
Čtvrtek, 8. června 2023, 18:30
Pražský magistrát plánuje zrušit parkování zdarma v parkovacích zónách pro elektromobily. Změna má být součástí širší reformy systému parkovacích zón, o které nyní diskutují strany pražské koalice. Magistrát podle dřívějších vyjádření připravuje...
To, co se teď připravuje jde proti selskému rozumu i proti směřování v západní Evropě. V Praze je nějakých 6300 elektrických aut, jsme druzí nejhorší v Evropě, za námi už jen je Slovensko. Přijde mi skandální, že v hlavním městě země s takovým počtem elektroaut začneme v zárodku rušit vlastně jediný hmatatelný benefit, který v Praze byl pro majitele elektroaut. V severských zemích funguje parkování zdarma a někde jsou zdarma i nabíječky. Dokážu si ale představit, že až bude podíl elektroaut v Praze dvacet procent, mohlo by dojít k omezení. Zatím je podíl elektroaut v Praze 0,6 procenta.
Podpora elektromobilů byla od počátku zamýšlená jako dočasná záležitost. Dokonce v radou odsouhlasené strategii podpory alternativních pohonů do roku 2030 bylo explicitně zmíněno, že nejpozdějším termínem pro zrušení výhody je konec roku 2023. Jako klíčový důvod je ve strategii konstatováno, že největší tlak na parkování je v centru města. Pokud budou všechna místa stále zaplněna stojícími automobily, byť na elektrický pohon, tak zóny placeného stání v centru města postrádají smysl. MČ brzy nebude mít volná místa pro své rezidenty. Pro představu na konci března bylo v hlavním městě hlášeno 6300 bateriových elektrických vozidel. Například Praha 1 disponuje necelými osmi tisíci parkovacími místy.
Tato problematika je uvedená i v programovém prohlášení naší koalice. Plánuje se obecná úprava pravidel pro zóny placeného státní, v rámci které se bude diskutovat i omezení výhodnějšího parkování pro elektromobily. Motivovat k využívání elektromobilů chceme rozšířením možností pro jejich dobíjení díky budování dobíjecích stanic všech typů, pomalých, středních i vysokorychlostních.
S omezením výhod pro elektromobily v Praze se vždy počítalo. Za našeho působení na radnici to chtěl Adam Scheinerr coby náměstek primátora pro dopravu zavádět postupně ve dvou fází. Nejprve by rezidenti mohli parkovat jedno auto zdarma a ve finále by cena parkovného byla rozdělena podle emisní třídy a velikosti daného auta. Nikdy jsme ale neuvažovali o tom, že by elektromobily byly připraveny o veškeré výhody.
Můj původní návrh loni v červnu počítal se zrušením výhod pro mimopražské elektromobily, neb jich je hodně a není již důvod je zvýhodňovat. To ale neznamená, že by Pražanům s elektromobily nemusely být některé výhody zachovány (jako parkovat kdekoli) za zpoplatnění.
Za zastupitelský klub SPD nikdo neodpověděl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Takže když se zruší výhody pro elektro auta tak už vlastně nemusím kupovat elektroauto a můžu koupit naftaka. Páč žádnou výhodu mi to nepřinese a jen budu mít kratší dojezd a nemůžu použít El,auto na delší cesty, nafta má v tomto výhody.