Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Premiéra nové hry Národního divadla se Zuzanou Stivínovou představí drama o ženě v přelomové době

První premiérou Činohry Národního divadla v současné sezoně bude 27. října inscenace Vassa Železnovová podle hry Maxima Gorkého. Text z roku 1910 pro první českou scénu režíruje Jan Frič a do hlavní role obsadil Zuzanu Stivínovou. Na jeviště Národního divadla se hra dostává po 30 letech. Frič se stejně jako režisér předchozí verze Miroslav Krobot také vrací k původní necenzurované verzi, která musela být v minulosti na popud sovětského vůdce Josifa Stalina přepsána.

Vassa Železnovová je psychologické drama o proměně světa, hledání osobní i společenské role v dějinné chvíli a strachu z vlastní zodpovědnosti. Je příběhem o ženě, která vezme pevně do rukou otěže rodiny a přitom ji přivede k záhubě.

Pozvolný návrat Gorkého na česká jeviště

Podle dramaturgyně Marty Ljubkové je uvedení hry dalším krokem v pozvolném návratu Gorkého (1868 až 1936) na česká jeviště a současně pomalu blednou možné negativní asociace spojené s Gorkým. Po letech pauzy uvedlo Divadlo na Vinohradech v roce 2016 jeho Děti slunce a HaDivadlo roku 2018 Maloměšťáky.

Vassa se na jevišti Národního divadla naposledy hrála po premiéře v roce 1986 do roku 1989, kdy ji představovala Jana Hlaváčová a inscenace se dočkala bezmála padesátky repríz. Režisér Krobot si tehdy vybral první verzi hry, která se v tehdejším Československu nehrála. První verzi Gorkij přepracoval na Stalinův popud a původní podoba hry na dlouho zmizela z jevišť. Podobných případů je v dějinách dramatické literatury víc, v českém prostředí třeba Maryša, ve které bratři Mrštíkové vyškrtli jednu z nejsilnějších částí hry jen proto, že neodpovídala dobovému realistickému vkusu.

Rozdílná první a druhá verze hry

Rozdíl mezi první a druhou verzí Vassy je podle Ljubkové obrovský, je to téměř jiná hra, Gorkij změnil rozvržení postav a závěrečné vyznění. Zatímco druhá verze je přehledná, logická a její ideologie je dobře čitelná, první je chaotičtější a její vyznění je obecnější. Končí pak otázkou, kterou klade divákovi – na rozdíl od té druhé, jež přináší řešení v novém řádu.

Vassa v první verzi hry je podnikatelkou, umírá jí manžel a ona veškeré úsilí vkládá do udržení firmy, navzdory nepřízni osudu se snaží udržet status quo. Je matka a vše dělá pro své děti. Nejdůležitější je pro ni udržet rodinu, neboť rodina rovná se firma. V tom všem Vassa zapomněla na sebe jako na soukromou osobu. Vasse se v závěru hroutí celý svět, protože impérium není komu předat. Vassa však není tragickou obětí drobného kapitalismu, ale spíš ženou v mezní chvíli. Vassa Železnovová zároveň klade otázku, co všechno je člověk ochoten obětovat úspěšné kariéře, zároveň však nemá v sobě obžalobu a jednoznačné řešení verze druhé: co dělat dál, jak se chovat a kde najít východisko, musí každý sám, na to žádný režim ani žádná ideologie odpověď nedá.

Ohodnoť článek

Štítky ČR, divadlo, Národní, premiéra, Zuzana Stivínová mladší, Jan Frič, Josif Vissarionovič Stalin, Miroslav Krobot, Činohra Národního divadla, rodina, Jana Hlaváčová, Divadlo na Vinohradech, Děti slunce

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Premiéra nové hry Národního divadla se Zuzanou Stivínovou představí drama o ženě v přelomové době  |  Kultura  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.