Dnes, 16:00
Centrem Prahy dnes projely historické i současné autobusy, které připomněly 100 let trvalého provozu autobusů v hlavním městě. Akci předcházela ranní výstava vozidel na Staroměstském náměstí, kde byly od 09:00 k vidění historické i moderní autobusy. Kolona vozů pak odstartovala v 10:00 ze Staroměstského náměstí a zakončí jízdu v Dejvicích, kde následoval doprovodný program.
Program začal už ráno, od 08:00 autobusy přijížděly a řadily se na Staroměstském náměstí a Dvořákově nábřeží. Od 09:00 do 09:50 si na Staroměstském náměstí zájemci užili na výstavu autobusů s komentovaným představením historických i moderních vozidel. „Právě zde byl před stoletím slavnostně zahájen pravidelný autobusový provoz v Praze," uvedli zástupci pražského dopravního podniku (DPP).
V čele kolony pak jel téměř stoletý autobus Škoda 506 N z roku 1929. Následovaly ho mimo jiné vozy Škoda 706 RO, Jelcz 272, Ikarus, Karosa či elektrobus Škoda E’City 36BB. Průvod zamířil z Pařížské ulice přes Čechův a Mánesův most, Křižovnické náměstí, Jiráskův most, náměstí Kinských, Klamovku a kolem Strahovského stadionu. Přibližně na půl hodiny se kolona zastavila na Hradčanském náměstí, odkud následně vyrazila na Vítězné náměstí, kde slavnostní jízda skončila.
Na Vítězném náměstí čekala na návštěvníky výstava vozidel ze sbírek Muzea MHD i doprovodný program. Výstava potrvá zhruba do 17:00. Návštěvníci se mohou těšit na pestrý doprovodný program i možnost zakoupení upomínkových předmětů. DPP upozorňuje, že z provozních důvodů se může změnit trasa nebo složení vozidel.
Provoz pražské autobusové dopravy slavnostně zahájily Elektrické podniky hlavního města Prahy v roce 1925. Impulzem k tomu byl vznik Velké Prahy v roce 1922, kdy bylo potřeba zajistit spolehlivé a hospodárné spojení nově připojených okrajových čtvrtí s centrem města. V těchto oblastech tehdy ještě nebyla podle DPP dostatečná přepravní poptávka pro investičně náročnou tramvajovou síť, takže město zvolilo dopravu pomocí autobusů se spalovacím motorem. Zvažovala se i varianta s elektrickým pohonem. Pravidelný provoz začal 21. června 1925 na lince A z Vršovic do Záběhlic. Měřila 3,5 kilometru, nejprve ji obsluhovaly dva autobusy a v prvním roce přepravila 109 tisíc cestujících.
V současnosti autobusy DPP jezdí na 154 linkách. Nejvíce jich bylo v letech 1988 a 1990, a to shodně 224. Nejvyšší počet cestujících přepravených za kalendářní rok autobusy pražské MHD činil více než 505 milionů lidí v roce 1991. Nejvíce autobusů ve vozovém parku měl DPP v roce 1988, bylo to 1447 vozů.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám