Dělníci na pražské Národní třídě po celodenních přípravách a pracích začali vpodvečer připevňovat na fasádu obchodního domu Máj ve Spálené ulici první ze dvou několikametrových motýlů, jejichž trupy jsou napodobeninami stíhaček spitfire a jejichž autorem je výtvarník David Černý. Kdy začnou přidělávat druhého na Národní třídě, bude záležet na postupu prací nebo počasí, uvedla mluvčí investora Michaela Fialová Rozšafná. Lidé podle plánu investora uvidí umělecká díla od neděle 19. května. Kvůli instalaci fialovo-tyrkysového díla je uzavřena část Národní třídy a na místě jsou jeřáby a další technika a Spálenou ulicí nejezdí tramvaje.
Plastiky mají být poctou československým letcům, kteří bojovali ve druhé světové válce. Někteří odborníci nebo sdružení Klub za starou Prahu s umístěním nesouhlasí, jde podle nich o kýč. Investorem je developerská firma Amadeus Real.
„Pro mě je celá instalace o poctě československým stíhacím pilotům, kteří sloužili v britské armádě, v RAF. To, že je to na Máji, vzniklo z toho důvodu, že jsem byl osloven majitelem, jestli bych byl ochoten nějaký návrh předložit jako instalaci z venku Máje. A já jsem zjistil, že mi konvenuje tahleta socha i pro tuto příležitost,“ řekl Černý. Původně byly sochy plánovány pro sídlo aliance NATO v Bruselu. Před ním pak bude v budoucnu stát třetí stíhačka.
Celý proces umístění letadel na budovu trval podle výtvarníka čtyři roky. „Spolupracovalo na tom 15 nebo 20 subjektů. Jenom křídla se reálně počítala asi rok a půl. Komplexita toho je strašně těžko popsatelná v jedné vteřině,“ řekl umělec.
Okřídlené letadlo měli dělníci dopoledne postaveno napříč silnicí na Národní třídě. Dílo od své špičky až k takzvanému ocasu zabralo celou komunikaci. Na křižovatce se Spálenou ulicí a před prodejnou elektroniky stáli dva obří jeřáby a mezi nimi další technika. Plastika je fialovo-tyrkysová, křídla nemají jednotnou celkovou plochu, ale jsou "děravá". Okolo 13:00 pak první letadlo dělníci zavěsili na jeřáby a začali jej zvedat směrem k místu, kde bude umístěno následující rok. Pražští památkáři umístění povolili na jeden rok.
Na budově mají být umístěna dvě díla, jedno na fasádě na Národní třídě a druhé pak v části do Spálené ulice. V ní měli dělníci dnes přes den připraveny kotvy, na které dílo pověsí. Do kdy přesně samotná instalace děl na budovu potrvá, není jasné.
Proti umístění motýlů v uplynulých týdnech vystoupili někteří odborníci. Klub Za starou Prahu uvedl, že návrh vykazuje známky typického kýče a jeho prvoplánově líbivý motiv má fascinovat a zároveň emotivní připomínkou památky československých letců vyvolat dojetí. „Tuto ideu ovšem chápeme jako zcela účelovou obranu před kritikou či nepřízní schvalovacích míst,“ stojí v prohlášení klubu. V diskusi o díle v České televizi se Černý pohádal s kurátorkou Galerie hlavního města Prahy Marií Foltýnovou.
Černý v sobotu řekl, že podobu soch konzultoval s autory Máje, kteří byli s její podobou spokojeni. Oproti původní fasádě pak podle něj není v kontroverzi. „Víc konfrontační jsou možná miminka na Žižkovské věži, tady je to v symbióze,“ řekl Černý. Některé kritické výroky prý vnímá jako zrůdný, neobolševický diskurs. „Netušil jsem, že něco takového, co jsem prožil v komunismu, ještě někdy zažiju,“ řekl šestapadesátiletý výtvarník.
Obchodní dům na rohu Spálené a Národní vznikl na místě novogotického Šlikova paláce podle návrhu Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše z libereckého ateliéru SIAL, který v roce 1968 založil autor ještědského vysílače Karel Hubáček. Máj se zákazníkům otevřel 21. dubna 1975. V roce 2006 prohlásilo ministerstvo kultury dům kulturní památkou. Od května 2022 se dům rekonstruuje, celkové náklady na opravy odhadl developer před rokem na čtyři miliardy korun. Zákazníkům by se měl znovu otevřít v pondělí 24. června.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Neskutečná opičárna která na fasádě Máje nemá co dělat.Ony skoro všechny "plastiky" a sochy pana čeného jsou víceméně diskutabilní
Moc bych se divil, kdyby konstrukce a opláštění OD Máj počítalo s několikatunovou zátěží, o vhodnosti umístění a umělecké úrovni barevné "reklamy" na cizí umělecký záměr střízlivého opláštění nemluvě...