V soutěži o podobu nové lanovky, která povede z Podbaby přes Troju do Bohnic, zvítězili londýnští architekti ze studia William Matthews Associates. Ti už pracovali na lanovce v britské metropoli. Český tým ov architekti a studio Olgoj Chorchoj byl druhý.
Do mezinárodní soutěže vyhlášené letos v květnu se přihlásilo 23 adeptů z devíti zemí Evropy. Porota z nich pak vybrala pět týmů, které vypracovaly návrhy všech tří stanic a pěti podpěr s ohledem na umístění budoucí lanovky a její okolí.
„Vítězný návrh William Matthews Associates, který má zkušenosti i s londýnskou lanovkou, nejvíce zapadá do svého okolí mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi,“ uvedl na Facebooku Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora pro oblast dopravy.
Porota pět návrhů projednávala 26. a 27. července. Druzí skončili čeští ov architekti a Olgoj Chorchoj, třetí pak rakouská kancelář ZT GmbH – Studio Innsbruck norského studia Snøhetta. Vítěz získal odměnu 1,8 milionu korun, studio na druhé místě 1,2 milionu korun, třetí 800 tisíc.
"Po mnohahodinové poměrně vzrušené diskusi poroty byl vybrán návrh, který dle mého názoru naplňuje nejlépe soutěžní podmínky, je to staticky čisté a jednoduché řešení. Je zřejmé, že vybrané autory čeká mnoho práce v navazujících etapách zpracování dokumentace a přeji jim tímto mnoho úspěchů v jejich další práci,“ popsal v tiskové zprávě Ivan Němec, člen poroty a architekt, který se podílel na projektech jako Forum Karlín nebo nové budovy Fakulty architektury ČVUT.
Vítězné studio teď bude spolupracovat na celé přípravě projektu včetně výstavby samotné lanovky. „Lanová dráha propojuje pražské čtvrti Dejvice, Troju a Bohnice, překlenuje Vltavu a prochází jedním z nejvýznamnějších přírodních prvků Prahy, Trojskou kotlinou. Návrh jemně vstupuje do tohoto fascinujícího prostředí kompaktně navrženými stanicemi, jejichž střechy se průběžně proměňují a reagují na bezprostřední okolí, a také návrhem jednoduchých pylonů, které v rámci jedné formy elegantně integrují veškerou potřebnou technickou infrastrukturu,“ popsali v tiskové zprávě autoři svůj návrh.
Podle Scheinherra bude lanovka nejrychlejším řešením, jak se dostat z Prahy 6 do Prahy 8. „Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru Áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut i s cestou k jejím zastávkám,“ napsal Scheinherr na Facebooku.
Délka trasy bude 2,24 kilometru. Mezi stanicemi bude lanovka jezdit rychlostí 6,5 metru za vteřinu a celkově lidé pojedou skoro sedm minut. Do jedné kabinky se vejde 35 cestujících, jezdit jich bude celkem 17 a za hodinu v jednom směru lanovka převeze dva až čtyři a půl tisíce osob.
Výstavba vyjde asi na dvě miliardy korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Hm. Jenže vizualizace je namalovaná v záplavovém území, nahoře v Bohnicích nejsou pozemky ve vlastnictví města a není to nápad současného náměstka, ale kdysi ČSSD na Praze 8 - Roman Petrus, Karel Šašek
Nic skvělého na tom nevidím. Hlavní věc je, jak bude vyřešena návaznost MHD na tuto turistickou atrakci? Auta tam není parkovat kde, leda u Kaufu, ale ten si parkoviště už tuplem zavře. A MHD z Nádraží Podbaba na Dejvickou a hlavně opačným směrem je docela na hranici kapacit ráno (vlaky z Kralup) a ve školním roce, kdy jedou VŠ. Moc se na to opravdu "těším". Hlavně jak stavba omezí vjezd do ulice Papírenská ? Z těch návrhů to tam vypadá, jak pěší zóna. Návrhy stanic mi přijdou moc jak pěst na oko. Když už, tak se mi více líbí návrh č. 2. No, snad na to nebudou peníze.