pátek 30. září 2022 Jeroným

Vandalové stále častěji malují na vlaky. České dráhy platí za čištění miliony ročně

České dráhy za poslední rok evidují přes čtyři sta vlaků pomalovaných graffiti a škoda, kterou tím vandalové způsobili přesáhla 6 milionů korun. Prudký nárůst malování na vlaky zaznamenaly České dráhy na přelomu roku, a to především v Praze. Během posledních dvou měsíců vandalové v Praze pomalovali vlak šestnáctkrát.

Šestnáct útoků na vlaky za dva měsíce

Během roku počet útoků vandalů na vlaky nevybočoval z průměru posledních let, ale na přelomu roku intenzita těchto útoků prudce vzrostla. „Za poslední rok jsme zaznamenali 449 útoků sprejerů na naše vlaky, při kterých nám vznikla škoda více než šest milionů korun. Na přelomu roku počet případů vandalství výrazně vzrostl. Jen během prosince a začátku ledna evidujeme škody za 1,126 milionu korun,“ popsal ředitel odboru bezpečnosti Českých drah Martin Straka.

Sprejeři jsou podle mluvčího Českých drah Lukáše Kubáta nejaktivnější v pražské aglomeraci. „Na přelomu roku, tedy v prosinci 2021 a začátkem ledna 2022, bylo v hlavním městě a okolí nahlášeno 16 sprejerských útoků a graffiti byla pomalována plocha o velikosti více než tisíc metrů čtverečních, tedy plocha o velikosti pěti curlingových drah nebo skoro celého hokejového hřiště,“ uvedl Lukáš Kubát a dodal, že odhadovaná škoda činí zhruba 600 tisíc korun.

Nástěnnou malbu za 200 tisíc někdo přemaloval. Oprava údajně není řešení

V polovině června letošního roku vznikla v Seifertově ulici na pražském Žižkově nástěnná malba v rámci projektu MuralArt UM, který vznikl na podporu současného umění ve veřejném prostoru. Zhruba o měsíc později však byla nástěnná malba, jejíž...

Pomalovaný vagon musí být stažen z provozu

Když vandalové pomalují vlak, trpí tím i cestující, protože pomalovaný vagon musí být na dobu čištění stažen z provozu. „Snažíme se, abychom tuto dobu co nejvíce zkrátili, nicméně některá sprejerská díla jsou v poslední době natolik rozsáhlá, že čištění trvá déle než obvykle. V provozu se to pak projeví například nasazením jedné soupravy CityElefant místo dvou spojených,“ říká ředitel Oblastního ředitelství osobní dopravy Střed Českých drah Jakub Goliáš. „S objednateli dopravy proto aktuálně hledáme vhodné řešení, které nám umožní posprejovanou soupravu na nezbytně nutnou dobu odstavit, řádně a rychle ji vyčistit a poté ji vrátit do jejího pravidelného oběhu.“

Graffiti ve veřejné dopravě trápí i objednavatele. „Boj se sprejerskými útoky na vlaky v Praze a okolí stojí všechny mnoho energie, která by se dala věnovat do dalšího vylepšování cestovního komfortu. S tímto nešvarem se rozhodně nehodláme smířit. Jsem přesvědčen, že čím kratší dobu budou nelegální výtvory na vlacích jezdit, tím menší bude i motivace sprejerů dál poškozovat cizí majetek,“ podal svůj pohled na věc ředitel ROPID Petr Tomčík.

Před sto padesáti lety přivezl první vlak z Vídně do Prahy první cestující

Pouhých devět cestujících přivezl 14. prosince 1871 na tehdejší Nádraží císaře Františka Josefa (dnes Hlavní nádraží) první vlak z Vídně, který zahájil provoz na tehdy ještě soukromé trati, která vedla z metropole habsburské říše přes České...

České dráhy posilují fyzickou ostrahu vlaků

České dráhy teď hledají efektivní způsob, jak podobným útokům zabránit a s objednateli dopravy optimální možnosti, jak soupravy co nejrychleji vyčistit a přitom zachovat přepravní kapacitu.

„České dráhy se v souvislosti s rostoucím počtem graffiti na svých vozidlech rozhodly posílit fyzickou ostrahu objektů, ve kterých k útokům na vlaky dochází. Například tím, že tyto objekty hlídají zaměstnanci bezpečnostních agentur,“ uvedl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto PČR

Štítky vandalové, vlak, graffiti, náklady, čištění, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.