Počasí dnes11 °C, zítra15 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

Před sto padesáti lety přivezl první vlak z Vídně do Prahy první cestující

Pouhých devět cestujících přivezl 14. prosince 1871 na tehdejší Nádraží císaře Františka Josefa (dnes Hlavní nádraží) první vlak z Vídně, který zahájil provoz na tehdy ještě soukromé trati, která vedla z metropole habsburské říše přes České Budějovice a Benešov. Nové nádraží vzniklo mezi tehdy ještě stojícími dvěma branami novoměstských hradeb, Koňskou bránou na horním konci Václavského náměstí a Novou bránou, která stála na východním konci Senovážného náměstí, U Bulhara.

V době otevření Nádraží císaře Františka Josefa už železnice v Praze fungovala

Podobně jako další železnice té doby byla i zhruba 500 kilometrů dlouhá Dráha císaře Františka Josefa soukromý podnik, mezi jehož koncesionáři byla řada významných šlechticů, mimo jiné i Schwarzenbergů. Budovala se pět let a mimo jiné kvůli problémům se stavbou mostu v Čerčanech a Vinohradského tunelu v Praze (ten byl otevřen až v září 1871) se do provozu dostávala do provozu v několika etapách, poslední úsek z Čerčan do Prahy v prosinci 1871. Trať byla pak v roce 1884 jako jedna z prvních zestátněna.

V době otevření Nádraží císaře Františka Josefa už železnice v Praze fungovala - už v srpnu 1845 se otevřelo dnešní Masarykovo nádraží, v červenci 1862 pak začaly jezdil vlaky na tehdy samostatný Smíchov - a rok po jeho zprovoznění se v těsném sousedství přidala i zprvu samostatně stojící stanice dráhy z Turnova a Kralup. Během poslední čtvrtiny 19. století pak železnice v Praze dále rostla, jednotlivé tratě se propojovaly a z Nádraží císaře Františka Josefa se stal hlavní pražský dopravní uzel.

Příprava trati z centra na letiště se posunula. U Stromovky bude nová zastávka

Příprava železniční trati z centra Prahy k ruzyňskému letišti se dál posunula. Správa železnic vypsala tendr za 3,8 miliardy korun na modernizaci trati z Bubnů na Výstaviště včetně nádraží, což by mělo být součástí i velké přeměny pražských...

Nádraží císaře Františka Josefa, Wilsonovo a Hlavní nádraží

Poměrně brzy přestala provozu stačit původní budova postavené v novorenesančním slohu podle návrhu Ignáce Ullmanna a Antonína Barvitia, mezi roky 1901 a 1919 ji proto nahradila secesní stavba architekta Josefa Fanty; tehdy bylo také zastřešeno kolejiště dvěma ocelovými obloukovými konstrukcemi. Současná podoba odbavovací haly, navazují na metro, vznikla v letech 1972 až 1979 podle návrhu architektů Aleny Šrámkové, Jana Bočana, Josefa Dandy a Jana Šrámka. V roce 2010 pak skončila rozsáhlá rekonstrukce haly.

Během 150 let nádraží zažilo kromě stavebních změn - kam patří i zprovoznění severojižní magistrály, jež v roce 1978 historickou budovu necitlivě odřízla od Vrchlického sadů - také několik změn názvu. Až do roku 1919 se nazývalo Nádraží císaře Františka Josefa, pak do února 1940 Wilsonovo podle amerického prezidenta, který se prosazoval o právo na sebeurčení národů, a zasloužil se tak i o vznik Československa. Za okupace se jmenovalo stručně hlavní, po roce 1945 znovu Wilsonovo a od ledna 1953 se vrátilo pojmenování Hlavní nádraží.

Hodnocení článku je 82 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto František Fridrich (1829 – 1892), Public domain, via Wikimedia Commons

Štítky historie, železnice, 14. prosince, Praha, František Josef I., Vídeň, hlavní nádraží, České Budějovice, Benešov, Václavské náměstí, Čerčany, Schwarzenbergové

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Před sto padesáti lety přivezl první vlak z Vídně do Prahy první cestující  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.