Barrandovský most neprošel od svého kompletního otevření v 1988 žádnou rozsáhlou rekonstrukcí, a tak se dnes potýká s velkým množstvím viditelných i skrytých závad. Podívejte se, jak vypadá Barrandovský most zevnitř a přečtěte si, jaké problémy jsou ty nejzávažnější.
Jižní polovina Barrandovského mostu byla otevřena v roce 1983, kompletně je most v provozu od roku 1988. Přestože jde o nejvytíženější komunikaci v České republice, kudy denně projede až 144 tisíc aut, neprošel most od svého otevření žádnou rozsáhlou opravou. Ještě předtím, než k ní dojde, dostali jsme možnost podívat se přímo do útrob mostu, konkrétně do jeho jižní části, která je v horší části než část severní.
Uvnitř byly k vidění ty nejzásadnější komponenty, které tvoří konstrukci mostu. „Most je z předpjaté konstrukce, což znamená, že uvnitř segmentů jsou protažená předpjatá lana, která svým napětím drží celou konstrukci,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Nejvážnějším problémem současného stavu mostu je, že do špatně zainjektovaných kabelových kanálků zatéká voda a dochází tak k oslabení předpínací výztuže v rozsahu od pěti do padesáti procent. Problém způsobuje také to, že voda prosakuje skrz nefunkční izolační systém pod svodidlovými zídkami.
Během diagnostiky, která probíhala v posledních letech velmi podrobně, se zjistilo, že lana uvnitř mostu jsou zkorodovaná. „Je bezpodmínečně nutné, abychom k rekonstrukci přistoupili tak, aby nenastala havárie,“ vysvětlil Scheinherr a připomněl zřícení mostu v Janově nebo lávky v pražské Troji.
Každý most je podle náměstka nutné rekonstruovat nejpozději během 20 až 30 let od jeho otevření. „Nejdůležitější je vyměňovat izolace, což plánujeme udělat až teď, po těch téměř čtyřiceti letech,“ uvedl.
U pokládání základního kamene v roce 1978 byl i Jan Růžička, člen týmu, který most projektoval. „Bylo to napínavé po všech stránkách,“ začal s úsměvem a vysvětlil, že most není nikde pravidelný. „Tehdy se muselo zabednit celé údolí a ten most do něj vlastně odlít, což bylo komplikované,“ uvedl Jan Růžička.
V těchto dnech probíhá výběr zhotovitele stavby. Opravy by měly začít na jaře. S rekonstrukcí jsou spjaty dopravní omezení. „Dopravu nikdy po dobu rekonstrukce neomezíme tak, že bychom Barrandovský most uzavřeli,“ zdůraznila dnes dopoledne mluvčí TSK Barbora Lišková a dodala, že vždy zůstanou průjezdné minimálně tři pruhy pro oba směry.
Objízdné trasy se v těchto dnech projednávají. Řidiči budou Vltavu během oprav moci překonat po Radotínském mostě, po Mostě Závodu míru nebo přes Palackého most a další mosty v centru města.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Je to velmi významná stavba u které se zanedbala údržba tak jak je to v kapitalismu dost typické - každá koruna dobrá. Obávám se že tak jak neumíme stavět paneláky a nebo jiný typ bydlení tak neumíme stavět ani mosty. Jenom se vytahujeme jací my jsme junáci a co všechno umíme. Neumíme toho ve stavebnictví moc, Umíme jenom bourat význačné stavby, hotely, obchodní domy a další infrastrukturu.