Praha letos investuje 297 milionů do infrastruktury pro chodce a cyklisty, bezbariérovosti a akcí pro BESIP. Loni v Praze vzniklo 21 kilometrů cyklostezek a legalizovaných chodníků a skoro 30 kilometrů cyklopruhů. Podle odborníka na dopravu ale investice do pruhů nedávají smysl, pokud se město na dopravu nedívá integrovaně.
„Z budování stále nových cyklostezek a upravování silničních pravidel ve prospěch cyklistů vznikají mezi řidiči a cyklisty vzájemné nevraživosti, kterým by se dalo předejít,“ říká dopravní expert Roman Budský. „Pokud jsou peníze na rozvoj cyklistické dopravy v Praze rozumně investované, tak proti investicím nic nemám. Ale pokud se město nebude na dopravu dívat integrovaným způsobem, jsou takové výdaje jen vyhozené peníze,“ dodává.
Ideální přístup podle něj znamená důraz na propojení tradičního a alternativního způsobu dopravy. Poukazuje například na řešení hlavních měst některých okolních států. „Ve světě existují aplikace, kam uživatel zadá výchozí bod a cíl, a systém mu najde možné varianty dopravy. Jak třeba může využít sdílená kola, nebo kam se může dopravit pěšky… Tohle je potřeba rozvíjet a dát veřejnosti.“
Úterý, 4. ledna 2022, 19:00
Cyklostezku v pražském Braníku zná snad každý. V létě se pravý břeh Vltavy hemží cyklisty, bruslaři, běžci i chodci. Že jsou v úseku dva pruhy pro cyklisty, se sice zdá na první pohled zbytečné, expert z oblasti dopravy však se zvláštním dopravním...
Taková aplikace pod názvem BKK FUTÁR funguje v Budapešti. Uživatel si v ní může zvolit, jestli se chce k MHD dostat na svém kole, na sdíleném, nebo dojít pěšky. V telefonu potom přehledně uvidí nejlepší cestu, a případně i kde si může sdílené kolo půjčit a kde ho vrátit.
Větší využití sdílených kol a podobné alternativní dopravy by podle Budského pomohlo také problému s parkováním, který Praha dlouhodobě řeší. „Mimopražští by rádi odložili auto na kraji města, ale často neví, kde zaparkovat a jak se do centra co nejlépe dostat,“ vysvětluje. „Jsem přesvědčen, že by šlo o nejlepší řešení pro Prahu.“
Pondělí, 24. ledna 2022, 12:30
Pilotní projekt propojení sdílených kol s Pražskou integrovanou dopravou se dočká trvalého začlenění do městské dopravy. Majitelé Lítačky díky němu mohou až čtyřikrát denně využít čtvrthodinovou jízdu na sdílených kolech zadarmo. Za zkušební provoz...
V současné době podobná aplikace v Praze nefunguje. Podle mluvčího pražského magistrátu Víta Hofmana ji ale město má v plánu vytvořit. „Nyní není v PID Lítačce možné vyhledat nejbližší sdílené kolo a tím doporučit nejlepší spojení, avšak tato nadstavba je plánovaná na přelomu roku 2022 a 2023 v rámci intermodálu. Aktuálně je možné si v rámci sdíleného programu půjčit kolo se slevou,“ říká.
„Praha také disponuje i mobilní a webovou aplikací Na kole Prahou, která pomůže najít nejvhodnější cestu po městě dle detailního zadání,“ dodává Hofman. Ta cyklistům umožňuje vyhledání trasy vedoucí co nejvíce po cyklostezkách a cyklopruzích.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.