neděle 25. září 2022 Zlata

Lidé si díky kolům urychlí dojezd do práce, slibuje si od propojení sdílených kol a pražské MHD Jan Čižinský

Hlavní město spustilo pilotní projekt, při kterém budou moct majitelé elektronické předplatní jízdenky využít zdarma až čtyřikrát denně patnáct minut jízdy na sdíleném kole. Podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského (Praha 7 Sobě) si od tohoto projektu hlavní město slibuje, že v dojezdech na kratší vzdálenosti lidé místo aut využijí právě sdílená kola, a tím dojde k eliminaci aut v metropoli.

Pohodlný a co nejrychlejší pohyb po Praze

Praha se nejen po vzoru vyspělých měst, ale také na základě dlouhodobých ohlasů snaží nabídnout co nejatraktivnější kombinaci různých druhů pohybu po městě. Podle starosty Sedmičky Jana Čižinského má tento krok lidi motivovat, aby využili nejen veřejnou dopravu, ale také další udržitelné způsoby mobility.

Jak to bude fungovat?
Každý majitel platné elektronické předplatní jízdenky pro Prahu bude moct využít prvních 15 minut od vypůjčení kola zdarma. Tento patnáctiminutový interval bude možné na Lítačku využít až čtyřikrát denně. Svůj aktivní účet v Lítačce tak musí cestující propojit s aplikacemi provozovatelů sdílených kol Rekola nebo Nextbike. Po přihlášení pak stačí zadat e-mail a heslo. Pokud si jej uživatel nepamatuje, nebo ještě není registrovaný, lze jej nastavit na webu Lítačky. Každé další zapůjčení kola je pak již snadné, jelikož si systém propojení s Lítačkou a tedy i nárok na bezplatnou čtvrthodinu až čtyřikrát denně pamatuje.

Posledního půl kilometru, který lidé například chodí pěšky, budou moct dojet právě na sdíleném kole. Slibujeme si od toho, že se tímto způsobem přiblížíme nebo i předstihneme dojezdy, které by lidé jinak řešili auty,“ řekl pro Pražskou Drbnu Jan Čižinský (Praha 7 Sobě).

Cílem je tedy nabídnout komplexní služby pro pohodlný a co nejrychlejší pohyb po Praze. Do Pražské integrované dopravy tak bude možné díky moderním technologiím zapojit kromě metra, tramvají, autobusů, trolejbusů, vlaků, přívozů či lanovek právě i sdílená jízdní kola.

Pražané si urychlí dojezd

Lidé, kteří do práce jezdí například metrem, mohou poslední kus cesty dojet na sdíleném kole. Také kvůli tomu Praha již v minulosti instalovala k metru další stojany na sdílená kola. Pražané si tím urychlí dojezd. Například, když si do porovnávače zadají, jestli jim vyjde cesta rychleji autem, nebo MHD, tak je větší pravděpodobnost, že to bude právě s MHD,“ slibuje si od propojení kol s MHD Čižinský.

Z projektu má velkou radost i pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). „Propojení sdílených kol s kuponem na MHD běžně funguje v mnoha zahraničních městech, a tak nevidím důvod, proč bychom nemohli tento bonus k Lítačce nabídnout i Pražanům. Kola jsou užitečným doplňkem systému dopravy ve městě, a to hlavně na střední a krátké vzdálenosti,“ uvedl Hřib.

Podle Adama Scheinherra (Praha Sobě), náměstka primátora a radního pro oblast dopravy, je cílem také zatraktivnit dlouhodobé kupony pražské MHD. Kola a MHD se podle něj nevylučují a naopak se mohou výborně doplňovat.

I proto jsme začali ve velkém přidávat cyklostojany ke stanicím metra a připravujeme je i u tramvajových přestupních uzlů. Starat se o město není jen o opravách silnic, chodníků a tramvajových tratí nebo budování nové infrastruktury. Musíme zkoušet nové a neotřelé věci. Především v momentě, kdy něco v zahraničí úspěšně funguje. Cyklodepo nám taky skvěle šlape, doplňuje Scheinherr.

Sdílená kola a městská hromadná doprava nejsou konkurencí

Novinku vítá i zakladatel společnosti Rekola Vítek Ježek, jedné ze dvou společností, které v Praze zajišťuje dopravu sdílenými rekoly. „Od začátku fungování Rekol věříme, že sdílená kola a městská hromadná doprava nejsou konkurencí, ale vzájemně se skvěle doplňují. To se ukázalo mimo jiné letos v létě v rámci uzavírky Vyšehradského tunelu, při které mohli Pražané využít náhradní cyklodopravy zdarma,“ řekl Ježek.

Společnost Nextbike, která je druhou společností provozující v metropoli sdílená kola, spolupracuje s provozovateli městské hromadné dopravy po celém světě. Tomáš Karpov z Nextbike se připojuje k tvrzení, že by bikesharing neměl být brán jako konkurence hromadné městské dopravy, ale spíše naopak.

V chytrých městech je tato služba skvělým doplňkem a prodlouženou rukou MHD tak, aby byla doprava po městě pro občany co nejefektivnější, a tomu může tento projekt velmi pomoci. Toto téma zajímá více českých měst a myslím, že úspěšný pilotní projekt v Praze by byl skvělým odrazovým můstkem nejen pro Prahu, ale i pro další města v ČR,“ řekl Karpov.

Načasování provozu je praktické

Hlavní město na druhou stranu čelé kritice, a to z důvodu načasování startu projektu, jelikož přes zimní měsíce nejsou sdílená kola využívána tak hojně jako v létě. Podle Jana Čižinského je však načasování praktické. „Teď se zjistí, kolik lidí službu využívá, to jich bude asi o trochu méně i vzhledem k roční době, ale pak bude právě čas na to, aby se všichni připravili třeba na zesílení, které přijde na jaře,“ uvedl pro Pražskou Drbnu Čižinský.

Situaci řešíme nejrychleji, jak umíme, a není podle mě na škodu, že to vyšlo právě na tento termín,“ uvedl na závěr Čižinský.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Adam Scheinherr, Pražská integrovaná doprava

Štítky Praha, doprava, kolo, Lítačka, MHD

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.