Na začátku července společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) na Libeňském mostě instalovala detektor průjezdu vozidel. Ten umí na základě hustoty dopravy automaticky regulovat úroveň osvětlení. Ve chvíli, kdy přes most žádné tramvaje ani auta nejezdí, tak intenzita osvětlení postupně klesá, čímž se snižují náklady na osvětlení mostu i zátěž pro životní prostředí.
Model osvětlení je nyní nastavený tak, že do večerní osmé hodiny bude osvětlení fungovat na stoprocentní výkon. „Po osmé hodině začne postupně klesat, až se v deset hodin ustálí na padesáti procentech původní hodnoty. Na těch v průběhu noci i zůstane, pokud hustota dopravy nepřekročí stanovený limit,“ vysvětlil pražský radní Jan Chabr (TOP 09).
Pokud by detektor zaznamenal na mostě hustější provoz, osvětlení pak automaticky stoupne na maximální výkon. „Množství vozidel počítáme v přibližně desetiminutových intervalech, pokud tedy po mostě projede kolona dvaceti aut, neznamená to, že se ihned zvýší i úroveň osvětlení,“ dodal Chabr.
Projekt je nyní ve fázi testování. Pracovníci THMP budou postupně zkoušet i jiné modely svícení. Podle předsedy představenstva THMP Tomáše Jílka poté budou moct pracovníci libovolně modely replikovat i v jiných lokalitách, kde jsou již instalována LED svítidla a chytrá zapínací místa. „Vždy samozřejmě v intencích závazných norem, podle kterých na komunikacích svítíme,“ dodal Jílek.
Libeňský most byl podle radního Chabra připraven na nasazení modelu takzvaného dynamického řízení svícení už před rokem a půl. THMP v té době osvětlení na mostě kompletně obnovila. „Most dostal moderní LED svítidla, chytré zapínací místo, kompletně novou elektroinstalaci, kabely i svorkovnice. Z původních betonových kandelábrů tehdy zároveň pracovníci městské společnosti odstranili ocelovou konstrukci, která na ně byla instalována v sedmdesátých letech minulého století, a výrazně tak ulevili statické zátěži stožárů,“ doplnil radní.
„Na Libeňském mostě pilotně testujeme moderní osvětlení, které se reguluje podle intenzit dopravy. Je to jasný signál a potvrzení, že se s Libeňákem počítá i do budoucna,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Během připravované rekonstrukce pak budou zachovány nejcennější obloukové konstrukce architekta Pavla Janáka. Ty rekonstruované pak propojí nově navržené mostní konstrukce podle původních Janákových skic.
„Nyní jsme už odstranili ocelové parazitní lampy z původních kandelábrů a do nich doplnili i inteligentní světla, která budou řidičům svítit vždy podle aktuální potřeby a provozu na mostě. Sníží se tím náklady i světelná zátěž pro okolní životní prostředí,“ dodal Scheinherr.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.