Praha připravila projekt modernizace orientačního systému v pražských ulicích a v MHD. Cestující provede od nástupiště v metru, přes vestibuly, až ke stanicím vlaků a zastávek autobusů i tramvají. Kromě vzhledu se změní také kvalita a rozsah poskytovaných informací. Lidé je dostanou v modernější a srozumitelnější formě. Na konkrétní podobu orientačních prvků bude vypsána graficko-designerská soutěž.
Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra Praha myslí především na komfort cestujících, aby na nových zastávkách snadno a bez potíží našli cíl cesty a všechny potřebné informace. Základem je podle něj srozumitelnost, dobrá viditelnost a aktuální informace.
Například v projektovaném moderním dopravním hubu Terminál Smíchov, kde se bude setkávat městská i příměstská železnice, autobusy i tramvaje, je podle Scheinherra důležité, aby cestující měli k dispozici propracované orientační prvky, které jim umožní přestupy mezi všemi těmito druhy dopravy.
„Stejně tak i nová linka metra D, kde momentálně pracujeme na geologickém průzkumu, způsobí změnu všech dopravních schémat nad dveřmi ve vozech metra a na nástupištích – a to i na již existujících trasách. Praha získá novou linku, nové přestupní uzly, které na těchto ukazatelích nesmí chybět,“ řekl Adam Scheinherr.
Podle pražského primátora Zdeňka Hřiba bude po realizaci pilotních projektů docházet k výměně cedulí postupně. „Jednotný informační systém do budoucna přesně určí, co je třeba v ulicích i ve veřejné dopravě změnit a sjednotit, jak má cílový stav vypadat a jak do systému zapojit co nejvíce on-line informací, které dnes máme k dispozici. Pracovní skupina zohlednila návrhy veřejnosti i klasické průzkumy mínění obyvatel i návštěvníků Prahy,“ říká Zdeněk Hřib.
Na realizační studii Jednotného informačního systému hlavního města Prahy naváže graficko-designerská soutěž na moderní a jednotnou podobu všech navigačních a informačních tabulí. Na jaře ji vyhlásí organizace ROPID. „Bude veřejná, mezinárodní a budeme v ní hledat tým designérů z mnoha oborů, který bude schopen s Prahou dlouhodobě spolupracovat na vytvoření nové podoby celého informačně-navigačního systému,“ upřesňuje ředitel ROPID Petr Tomčík. Předpokládané náklady na soutěž jsou ve výši maximálně 5,4 milionu korun.
Zároveň se také uskuteční testování nově navrhovaných prvků v rámci pilotních projektů. Na pěti přestupních uzlech (Florenc, Palmovka, Budějovická, Háje a Nádraží Holešovice) se budou zkoušet nové informační a navigačn prvky včetně jejich podoby.
Cestující zde najdou digitální panely s on-line informacemi o dopravě, nové mapy okolí, komplexní navigaci v rámci přestupního uzlu či směrovky na okolní cíle.
Řada dílčích důležitých prvků se dostala již do pilotního provozu. Cestující už nyní mají při vyhledání spojení k dispozici informace o zpoždění spoje v reálném čase. Rovněž se mohou podívat na on-line zpoždění všech povrchových spojů, a to ZDE.
V některých vestibulech metra se již testují obrazovky, které cestujícím ukazují, kolik zbývá času do odjezdu následujících dvou vlakových souprav na nástupišti. Lidé je například najdou ve stanicích Kobylisy, Staroměstská nebo Zličín a v nejbližší době je dopravní podnik nainstaluje také na další místa.
Na tramvajové zastávce Palackého náměstí se už testuje chytrý zastávkový označník s aktuálními odjezdy tramvají i chytrý přístřešek s aktuálními informacemi o odjezdech tramvají. Jeho design i funkčnost budou právě v návaznosti na nový informační systém dolaďovány.
Ve vybraných autobusech se také na LCD obrazovkách testuje zobrazování návazných spojů z následující zastávky, vše samozřejmě on-line.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.