Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) není přesvědčen o tom, že by na ruzyňském letišti měla vzniknout plánovaná paralelní ranvej. Uvedl, že Praha není schopná pojmout více turistů, a naopak bojuje s negativními jevy takzvaného overtourismu. Soud nedávno na popud malých pražských městských částí zrušil vymezení paralelní dráhy v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje. V pražských zásadách, kterých se město musí držet při změnách územního plánu, dráha zanesena je, ovšem s podmínkami.
„Další paralelní dráha by umožnila navýšit kapacitu letiště až na 30 milionů cestujících. Praha už ale není schopná pojmout více turistů a naopak se musíme intenzivně věnovat negativním efektům overtourismu, jako je například neregulované Airbnb, zvyšující se ceny bydlení, zamoření veřejného prostoru vizuálním smogem a podobně," uvedl Hřib. Dodal, že státní investice desítek miliard by bylo vhodné směřovat spíše do vysokorychlostní železnice.
Čtvrtek, 14. května 2020, 17:47
Dnes odpoledne proběhl před budovou Ministerstva financí v Letenské ulici na Malé Straně protest asi padesáti osob proti rozšiřování pražského letiště. Protestující při projevech uvedli, že projekt rozšiřování letiště prohloubí klimatické i...
„Diskuse k tomuto tématu v rámci koalice ale stále ještě nebyla ukončena," uvedl dále primátor. V minulosti už nesouhlas se stavbou vyjádřilo hnutí STAN, které je spolu s TOP 09 součástí koaličního uskupení Spojené síly pro Prahu. Negativní stanovisko ke stavbě zaujímá i Praha Sobě, která je také součástí koalice na magistrátu, uvedla mluvčí strany Kristýna Drápalová. Za doplňkovou alternativu označili zástupci strany rychlá vlaková spojení s vybranými evropskými městy.
Pražské letiště je podle svých vyjádření na hraně své kapacity, loni odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících. Stavba nové paralelní dráhy podle původních plánů měla začít v roce 2022 a trvat měla zhruba čtyři roky. Její odhadovaná cena je devět miliard korun. Podle letiště má více než tři kilometry dlouhá paralelní dráha primárně sloužit pro přistávání letadel.
Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) by se měla více využívat letiště v okolí. Doplnil, že v tomto smyslu se uvažuje například o letišti v Pardubicích. Zastupitelstvo Prahy 6 také nedávno schválilo, že před projednáním projektu ranveje požaduje napojení letiště kolejovou dopravou na centrum města nebo právně závazné omezení leteckého provozu.
Obdobné podmínky pro stavbu dráhy kladou i pražské Zásady územního rozvoje (ZÚR), které tvoří územně plánovací dokumentaci nadřazenou územnímu plánu. Ještě nad tímto dokumentem stojí Politika územního rozvoje ČR, která stavbu ranveje rovněž obsahuje.
Krajský soud v Praze nedávno na návrh městských částí Suchdol a Nebušice zrušil vymezení paralelní dráhy v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje. Podle soudu kraj nezohlednil některé zdroje hluku a emisí. Projekt stavby paralelní dráhy tak za současného stavu nemůže pokračovat. Vedení kraje uvedlo, že proti rozhodnutí podá kasační stížnost k Nejvyššímu soudu. Zmíněné městské části spolu s dalšími radnicemi a organizacemi podaly dříve obdobnou stížnost proti pražským ZÚR, kterou však soudy zamítly.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.