Turecká společnost Bozankaya vyhrála tendr na dodávku až 70 nízkopodlažních trolejbusů Dopravnímu podniku hl. m. Prahy za 1,099 miliardy korun bez DPH. Pražský dopravní podnik s firmou uzavřel pětiletou rámcovou smlouvu. Součástí smlouvy je i dodání nabíječek či servisních sad. Trolejbusy budou jezdit místo dieselových autobusů na linkách 131, 137, 176, 191 a 201, jejichž elektrifikace se připravuje.
Podle technických specifikací mají být dodány bateriové trolejbusy Bozankaya SNG T12. Budou plně nízkopodlažní, dvounápravové a se třemi dvoukřídlými dveřmi. Trolejbusy by měly mít 32 míst na sezení, kapacita se stojícími by měla stoupnout na 82 cestujících.
Všechna vozidla budou mít klimatizaci s topením s funkcí tepelného čerpadla, budou vybavena zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru a čelní nehodovou a couvací kamerou.
Na energii v bateriích, tedy při jízdě mimo trolejové vedení, budou mít dvanáctimetrové vozy dojezd minimálně 15 kilometrů s použitím topení nebo klimatizace, větrání a předepsaného osvětlení a při plné obsazenosti a zastavení na všech zastávkách.
Zakázka zahrnuje také nákup až 70 nových trakčních akumulátorů a výměnu těch vysloužilých, dále také navíječky a další servisní zařízení. Záruka na všechna vozidla je deset let, stejně tak i na trakční akumulátory, kde je ovšem omezena maximálním nájezdem 600 tisíc kilometrů.
Podnik v současnosti elektrifikuje vybrané autobusové linky, přičemž nejdále je elektrifikace autobusové linky 137, kde DPP zahájil loni v srpnu výstavbu nabíjecí a napájecí infrastruktury v garáži Řepy a v Peroutkově ulici. Součástí tohoto projektu je podle vedoucího komunikace DPP Daniela Šabíka i budování 37 venkovních dobíjecích stání v garáži DPP Řepy, výstavba by měla trvat do konce dubna 2026.
Na zhotovitele stavby infrastruktury pro elektrifikaci autobusových linek 131 a 176 DPP vyhlásil veřejnou zakázku na konci minulého roku. „Letos bychom chtěli mít u obou projektů vysoutěženého zhotovitele a zahájit také samotnou výstavbu," sdělil mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.
V projektu elektrifikace autobusové linky 191 podnik připravuje podle Šabíka dokumentaci pro podání žádosti o povolení stavebního záměru a v případě investiční akce elektrifikace autobusové linky 201 je ve fázi přípravy na proces posouzení vlivů projektu na životní prostředí, takzvané EIA, řekl.
Trolejbusy vyjely poprvé do pražských ulic v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz 15. října 1972. Nyní jezdí v Praze trolejbusy na lince 59 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha a na lince 58 z Palmovky do Miškovic.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.