Milovníci železniční historie v Praze zažívají melancholii: na své poslední cesty byly totiž během víkendu vypraveny legendární lokomotivy řady 150.2 a 151, známé pod přezdívkou „banán“. V pátek vyjely naposledy v rámci pravidelného provozu na lince R41 Vrchlice z Prahy do Kutné Hory a zpět tři stroje řady 150.2. Od pondělí bude v akci už jen jedna jediná lokomotiva, kterou čekají poslední dny služby před definitivním koncem éry těchto strojů.
Na místo „banánů“ postupně přichází moderní jednotky RegioPanter. Tyto nové vlaky se již plně nasazují na lince S4/U4 spojující Prahu, Kralupy nad Vltavou a Ústí nad Labem, kde slouží až 12 jednotek. RegioPantery nabízejí cestujícím komfortní cestování díky bezbariérovému přístupu, klimatizaci, Wi-Fi připojení a možnostem nabíjení elektroniky.
Lokomotivy řady 150.2, dříve E 499.2, vyrobila v roce 1978 Škoda Plzeň. Tyto stroje s maximální rychlostí 140 km/h a výkonem 4 000 kW patřily ve své době k nejvýkonnějším stejnosměrným elektrickým lokomotivám v Československu. Sloužily na náročných trasách a byly schopny táhnout vlaky o hmotnosti přesahující 600 tun na úsecích jako Beskydy nebo Tatranské podhůří.
Přezdívku „banán“ získaly lokomotivy díky původnímu krémovo-zelenému nátěru, který se od té doby stal ikonickým. I když většina strojů dnes jezdí v modro-šedých barvách Českých drah, jeden z posledních exemplářů, lokomotiva 151.023, stále nosí retronátěr připomínající slavnou minulost.
Po 13. prosinci zůstane v provozu už jen jedna lokomotiva řady 150.2 na lince R41. Lokomotivy řady 151 budou po změně jízdního řádu v prosinci redukovány na pouhé dva kusy v pravidelném provozu, které budou obsluhovat rychlíky Labe mezi Prahou a Děčínem. Zbytek těchto kdysi klíčových strojů bude postupně odstaven a vyřazen z provozu, čímž se uzavře další kapitola české železniční historie.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.