V sobotu začne stavba, která promění dosavadní podobu horní části Václavského náměstí. V plánu je revitalizace a stavba tramvajové trati, která propojí Jindřišskou ulici s Vinohradskou. Primátor Bohuslav Svoboda vyjádřil k projektu skepsi, vzpomínal, jak místem jezdil v době studií. Co na návrat tramvají říkáte vy?
„V tuto chvíli říkám, že se mi víc líbí současná podoba. Znal jsem tu starou podobu, každý den jsem tudy jezdil tramvají z Letné na Spořilov do školy. Dobře to tu znám a vím, jak se tramvaj chová. A trošku to ve mně zanechává skepsi,“ řekl na slavnostním zahájení stavby primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
Během tří let kromě 550 metrů tramvajové trati na náměstí také zrekonstruují stropní desku nad vestibulem stanice metra Muzeum nebo postaví retenční nádrž na dešťovku. Náklady jsou 1,239 miliardy korun.
„Je to několik staveb v jedné. Ve spodní části Václavského náměstí budeme rekonstruovat tramvajovou trať ve Vodičkově ulici, vestibul stanice metra Můstek, vestibul stanice metra Muzeum, kde bude nové informační centrum dopravního podniku, nové bezbariérové toalety,“ uvedl ředitel dopravního podniku Petr Witowski. Náklady jsou 1,239 miliardy korun.
Tramvaje na Václavském náměstí jezdily od roku 1884 do 13. prosince 1980. „Prakticky ihned se ukázalo, že metro je sice skvělé pro cestování na delší vzdálenosti, ale místní veřejná doprava v centru města se zrušením tramvajové trati na Václavském náměstí zhoršila. Zejména v běžném provozu i při operativních odklonech a výlukách chybělo propojení v horní polovině náměstí do Vinohradské ulice, které navrhovalo obnovit mnoho studií, některé již několik let po zrušení trati. Trvalo to 44 let, než se ze studií stala skutečnost a pevně věřím, že za tři roky, tj. 47 let od zrušení provoz tramvají na Václavském náměstí opět obnovíme,“ vysvětlil v tiskové zprávě Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Podobu bude mít horní část náměstí podle návrhu architektonického studia Jakub Cigler architekti, od soutěže k realizaci už ale uběhlo devatenáct let.
„Navázali jsme na minulou podobu z roku 1890, kdy tu na Václavském náměstí byly dvě aleje a tramvaj. Je to silný koncept, rozšířit chodníky pro pěší, umožnit městskou hromadnou dopravu a omezit množství aut, které tím svým pohybem zkomplikovávají pohyb chodců,“ popsal Jakub Cigler.
Původně navrhoval koleje blíž ke středu náměstí, po dohodě s dopravním podnikem dospěli k tomu, že bude lepší ponechat střední pás a trať dát do stejného pásu jako auta.
Na Václavském náměstí budou zastávky dvě, jedna u sochy svatého Václava, druhá před křížením s ulicemi Vodičkova a Jindřišská. „Důvodem je to, že některé linky, které sem Ropid natrasuje, pojedou do Jindřišské a tam by další zastávka byla až u Jindřišské věže,“ řekl Filip Jiřík z odboru Strategický a investiční rozvoj dopravního podniku.
V první etapě od 29. června do 1. září nepojedou kvůli výluce mezi ulicemi Vodičkova a Jindřišská tramvaje. Dopravní obslužnost celého Václavského náměstí bude po dobu prací zajištěna. Přes staveniště bude umístěn přejezd, který se bude podle postupu prací posouvat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.