Cestující v autobusech pražské integrované dopravy uslyší od 29. června nové hlášení "pro výstup stiskněte tlačítko". Důvodem je to, že všechny zastávky v síti PID budou nově na znamení. Hlášení bude znít do září. Zároveň bude dispečink dopravního podniku vysílat hlášení upozorňující na změnu. Až si na ni lidé zvyknou, hlášení podnik vypne. Ze zastávek, z jejich takzvaných označníků, pak postupně zmizí pod názvem nápis na znamení.
PID zahrnuje a sjednocuje systémy pražské a středočeské veřejné dopravy. V některých zahraničních i českých městech již všechny zastávky na znamení fungují.
„Nejde vlastně o nic převratného, jedná se o dotažení procesu, který trval minimálně 13 let. Když stojíte na zastávce, autobus vám vždy zastaví, a pokud jste na zastávce, zmáčknete tlačítko a autobus vám zastaví a vystupujete. Tlačítko na dveřích i tlačítko stop mají stejnou funkci," řekl náměstek ředitele Ropid Martin Šubrt.
V Praze je nyní asi 2500 autobusových zastávek, z nichž je asi 70 procent na znamení. Pokud stojí cestující na zastávce na znamení, od roku 2011 nemusí dávat znamení, ale řidič má povinnost zastavit. Ve Středočeském kraji je na 5000 autobusových zastávek a na znamení jich nyní je přes 3000.
Nový systém podle šéfa autobusů dopravního podniku Jana Barchánka pro řidiče a ani cestující neznamená zásadní změnu. „Důležité je, aby cestující stiskl tlačítko včas, pokud možno hned po odjezdu ze zastávky (po které chce vystupovat), aby řidič mohl včas reagovat. Tomu přizpůsobujeme hlášení zastávek," řekl Barchánek. Dosud to fungovalo tak, že po dojezdu do zastávky řidič ohlásil její název a ihned název té následující. Podle nového systému název následující ohlásí při odjezdu ze zastávky a zároveň k tomu dočasně pustí hlášení o nutnosti stisknout tlačítko.
Pondělí, 17. června 2024, 07:00
Od začátku letních prázdnin budou všechny zastávky autobusů a trolejbusů v rámci Pražské integrované dopravy v hlavním městě a Středočeském kraji na znamení. Od soboty 29. června budou muset cestující, kteří chtějí vystoupit, stisknout ve vozidle...
Výhodou zastávek na znamení je podle Ropid a IDSK zkrácení intervalů, nižší náklady na pohonné hmoty nebo větší komfort pro projíždějící cestující. Zastavující a rozjíždějící autobusy by tolik neničily silnice v zastávkách a rovněž by se snížil hluk a množství emisí. Z jízdních řádů by pak mohla zmizet řada značek a byly by přehlednější.
Změna bude znamenat i finanční úspory, každé zastavení a rozjetí stojí jednu korunu. Ročně by úspora podle dokumentu odhadem mohla dosáhnout pěti milionů korun. Autobusy, které nemusí zastavit, navíc mají nižší spotřebu nafty.
V zastávkách nemusí od roku 2011 cestující dávat znamení zdviženou paží, stačí, aby člověk na zastávce stál a řidič zastaví. Pokud v zastávce již jeden autobus stojí, ten, který přijede po něm, musí zastavit také. Cestujícím ve voze před výstupem stačí včas stisknout tlačítko znamení k řidiči.
Ve Středočeském kraji jsou všechny zastávky na znamení například na Benešovsku, v Kutné Hoře, Čáslavi či ve Slaném. V Česku mají všechny zastávky na znamení například také Jihlava a Třebíč nebo Liberecký kraj.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.