Počasí dnes25 °C, zítra26 °C
Pondělí 29. dubna 2024  |  Svátek má Robert
Bez reklam

VIZUALIZACE: Libeňský most zboří až na pilíře, na místě vznikne jeho kopie

Avizovaná oprava Libeňského mostu se konat nebude, jak ukázala nejnovější studie, je potřeba velkou část betonové konstrukce odstranit a most postavit nový. Měla by ale vzniknout replika, která zachová vzhled podle původního mostu. Cena stavby má vyjít na 2,1 miliardy.

Libeňský most, který propojuje Prahy 8 a 7 měl být původně částěčně rekonstruován, při studii, která probíhala tento rok, se ale přišlo na to, že most nebude vyhovovat novým nárokům na plnou zatížitelnost. Tu má mít 32 tun. 

Rekonstrukce byla zadána podle mezinárnodních standardů pro stavební práce. Povinností zhotovitele, který vyhrál zakázku je i zhotovit projekt rekonstrukce a následně stavbu realizovat.

Projekční práce probíhaly celý tento rok. Kromě zmíněné zatížitelnosti bylo požadavek i životnost sto let. „Nejcitlivětší částí byla od začátku byla část přemostění přes Vltavu a poté inundační oblouk,“ uvedl na tiskové konferenci ředitel Technické správy komunikací Jozef Sinčák.

Ten je podle Sinčáka unikátní tím, že je to zřejmě nejdelší oblouk z betonu v Evropě. „Bylo zřejmé, že nevydrží nové nároky na plnou zatížitelnost a bylo rozhodnuto o jeho náhradě za novou konstrukci,“ sdělil Sinčák. 

Betonová konstrukce je nepřenositelná, musí se proto bourat.

U přemostění Vltavy ale taková jistota podle Sinčáka nebyla, proto probíhaly práce na detailním statickém modelu. Výsledky ukázaly, že rozsah původní konstrukce v takovém objemu, jaký předpokládali, nelze zachovat. „Rozhodli jsme se pro verzi, která bude znamenat náhradu podstatné části konstrukce za konstrukci novou, která bude v maximální možné míře udržovat vizuální parametry, kvůli kterým je most cenný,“ vysvětlil Sinčák. Dodal, že cena bude stejná jako původně vysoutěžená 2,1 miliardy.

Betonová konstrukce je nepřenositelná, musí se proto bourat. Most odtraní až na pilíře i kvůli bezpečnosti, na nich bude vybudována replika, která bude vycházet z návrhů architekta původního mostu Pavla Janáka. 

První etapa se bude týkat části, která vychází z Palmovky k inundačnímu oblouku, zbylé části projektu budou finalizovány příští rok. Samotná rekonstrukce by měla začít na jaře roku 2025.

„Jedná o komplexní rekonstrukci celého soumostí od Palmovky až Maniny. Je k tomu příslušná stavba protipovodňových opatření a úpravy okolí,“ doplnil Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pro dopravu. Prostory pod trámovými konstrukcemi, které jsou insipirovány dochovanými skicami architekta Janáka, nabídnou vyžití.

Most přes zaniklé rameno nabídne náměstí a kavárny

„Bylo nesmírně komplikované sladit všechny požadavky jak soukromých, tak veřejných stakeholderů k tomu území. To se doufám podařilo, tak studie je konečná,“ popsal architekt a spoluautor studie Petr Tej. Ten je i spoluatorem nově postavené Štvanické lávky.

Jak Tej dodal, snažili se v maximální možné míře zachovat vizuální styl tak, jak ho architekt Pavel Janák zamýšlel. Vyžití nabídnout třeba prostory pod trámovými konstrukcemi, které jsou insipirovány dochovanými Janákovými skicami. Most přes zaniklé rameno nabídne náměstí, kavárny a další služby, bude tam možné bruslit a pořádat koncerty. 

Jedná se už o třetí verzi studie, první dvě revokovali. Podle Hřiba se s tím ale počítalo. 

Hodnocení článku je 66 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Magistrát hlavního města

Štítky Libeňský most, oprava, rekonstrukce, studie

VIZUALIZACE: Libeňský most zboří až na pilíře, na místě vznikne jeho kopie  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.