Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Plán na novou podobu nádraží může zhatit status kulturní památky. Proti návrhu vznikla i petice

Nová odbavovací hala pražského hlavního nádraží, která by podle tento týden zveřejněného návrhu měla být částečně zbourána, je kulturní památkou. Návrh, který uspěl v architektonické soutěži vypsané Správou železnic, Prahou a pražským dopravním podnikem, ale počítá s tím, že přední část haly zmizí a namísto ní vznikne prostranství zastřešené dřevěnou konstrukcí. Proti návrhu již vznikla on-line petice.

„Ministerstvo kultury opakovaně deklarovalo, že nová budova hlavního nádraží v Praze je kulturní památka," uvedla mluvčí ministerstva kultury Ivana Awwadová. Pokud jde o přijatelnost v pondělí představeného návrhu na přeměnu nádraží, k té se podle ní ministerstvo vyjádří až při případných budoucích odvoláních. „Nyní nelze v této věci ze strany ministerstva kultury předjímat případná stanoviska," sdělila.

Památkovou ochranu nese zejména secesní Fantova budova nádraží, nová odbavovací hala ze 70. let minulého století nicméně podle ministerstva není samostatným objektem, ale přístavbou, takže se na ni památková ochrana rovněž vztahuje.

ANKETA: Dánské nebo české hlavní nádraží? Který návrh se vám líbí víc?

V architektonické soutěži o novou podobu prostoru kolem odbavovací haly pražského hlavního nádraží zvítězilo dánské studio Henning Larsen Architects. Místo nechvalně známého prostoru má podle jejich návrhu vzniknout obří dřevěná konstrukce. Ve...

V mezinárodní soutěži na přeměnu nové haly, přilehlých Vrchlického sadů a podobu plánované tramvajové zastávky před nádražím uspěl návrh kodaňského studia Henning Larsen Architects. Dominantním prvkem návrhu je velká dřevěná konstrukce, které se má klenout nad novou odbavovací halou směrem k Vrchlického sadům. Zároveň má zmizet velká část haly, zachována má být část nacházející se pod magistrálou. Nové prostranství před nádražím má s úrovní magistrály propojit široké schodiště, na které naváže nový přechod přes frekventovanou silnici k Fantově budově.

Návrh po zveřejnění sklidil kritiku na sociálních sítí a vznikla proti němu on-line petice, kterou zatím podpořilo přes tisíc lidí. Petenti požadují zachování haly, kterou navrhli architekti Jan Bočan, Josef Danda, Alena Šrámková, Jan Šrámek a Julie Trnková a která je podle nich významným reprezentantem architektury 70. a 80. let. Střešní konstrukce podle nich skryje Fantovu budovu a návrh také plánuje zrušit bez náhrady parkoviště na střeše budovy. „Praha si zaslouží vstupní bránu, která dotváří její architektonické dědictví, ne takovou, která ho popírá," uvedli petenti.

Soutěžní dialog na úpravu pražského hlavního nádraží má vítěze. Stalo se jím dánské studio Henning Larsen, které představilo návrh s názvem Šťastný Hlavák. Cílem návrhu je přirozeně propojit Vrchlického sady s odbavovací halou, novou tramvajovou...

Předmětem architektonické soutěže, která začala loni v květnu, bylo komplexní řešení podoby nádraží a jeho okolí. Soutěžní týmy dostaly za úkol navrhnout podobu nové odbavovací haly, kterou má na starosti Správa železnic. Pro magistrát řešily úpravy Vrchlického sadů a pro pražský dopravní podnik tramvajovou trať, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice. Vítězné studio nyní svůj návrh rozpracuje do architektonické studie, ke které se bude moci vyjádřit veřejnost.

Na druhém místě se v soutěži umístil tým barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects, třetí skončilo konsorcium českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office. Návrh třetího týmu počítal se zachováním haly bez větších zásahů.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Henning Larsen Architects

Štítky železnice, nádraží, památky, Správa železnic, ministerstvo kultury

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Plán na novou podobu nádraží může zhatit status kulturní památky. Proti návrhu vznikla i petice  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.