Debaty o nové podobě železničního mostu pod Vyšehradem už probíhají několik let. Stavba je památkově chráněná, zároveň je ale nutné ji rozšířit o třetí kolej. Zástupci Prahy spolu se Středočeským krajem proto nedávno vyzvali k urychlenému řešení jeho stavu. Ministerstvo dopravy teď společně s Prahou vytváří technické kolokvium, kde se nad problémem setkají experti z památkové péče i dopravy.
„Jen málo železničních mostů na světě má tak unikátní polohu a hodnotu jako má ten na Výtoni. Z hlediska dopravy je navíc důležitý vznik třetí koleje a nové zastávky na Výtoni,“ uvedl ve zprávě pro novináře náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Odborníky do technického kolokvia vybral Scheinherr na podnět Ministerstva dopravy. Zasednou v něm jak odborníci na památkovou péči, tak na dopravu, a to z České republiky i ze zahraničí.
Praha a Technická správa komunikací nechaly už dříve vypracovat studie, které posuzovaly možnou budoucnost železničního mostu. „Závěry potvrdily možnost doplnit současnou konstrukci o samostatnou soudobou konstrukci s třetí kolejí, včetně zřízení nové železniční zastávky v oblasti Výtoně. Tato ideová studie proveditelnosti byla taktéž posouzena Národním památkovým ústavem s kladným hodnocením,“ uvedl ve zprávě pro novináře mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Zpracování opravy se ujali Ian Firth a Andreas Galmarini ze společností COWI a WaltGalmarini AG, které za sebou mají realizace novostaveb i rekonstrukce mostů po celém světě. Studie prokázala realizovatelnost stavby, která má kompletně vyměnit mostovku a čtyři diagonály v každém oblouku.
„Právě tyto obloukové části vytvářejí zásadní hodnotu mostu v rámci pražského panoramatu a zároveň právě tyto části jsou nejvýznamnější z hlediska dokladu tehdejšího mostařství a technologie nýtování,“ uvedl Scheinherr. „Vítáme snahu Ministerstva dopravy o širokou veřejnou i odbornou diskusi a vznik technického kolokvia pro most,“ dodal.
Most je součástí Pražské památkové rezervace, a to od roku 1971. V minulosti panovaly snahy památkovou ochranu mostu odebrat, obě byly ale v letech 2010 a 2020 zamítnuty Ministerstvem kultury. „Z podkladů shromážděných v tomto řízení je však zřejmé, že špatný technický stav ocelové konstrukce mostu přes Vltavu je řešitelný, aniž by byla zásadním způsobem narušena památková hodnota soumostí či vyloučena původní funkce mostu. Třetí kolej lze realizovat výstavbou nového jednokolejného mostu vedle mostu přes Vltavu, spolu s novou přestupní zastávkou na pravém břehu Vltavy,“ konstatovalo ministerstvo k zamítnutí žádosti.
Nejbližší termín zahájení rekonstrukce se odhaduje na přelom let 2024 a 2025. Vše ale záleží na výběru konkrétní varianty realizace.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.