Po dvou klidnějších covidových letech, kdy na tramvajových kolejích v hlavním městě nezemřel ani jeden chodec, má rok 2022 smutnou statistiku čtyř mrtvých. Tramvaje srazily celkem 83 lidí, nejvíc z toho mužů a mimo přechod. Třetina ze zaznamenaných případů jsou cizinci.
Dopravní podnik hlavního města zveřejnil statistiky kolizí chodců s tramvajemi a i když je jich o pět procent méně, než v roce 2019, čtyři skončily tragicky a v devatenácti případech měli lidé těžká zranění.
„Bohužel přetrvává vysoký podíl srážek chodců na přechodech a zastávkách, a opět roste počet zasažených cizinců. Statistiky odráží fakt, že se po dvou covidových letech vrátil nejen plný provoz tramvají, ale i počet přepravených cestujících v nich, turismus a mobilita obyvatel v plné síle,“ informovala v tiskové zprávě mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
V celkem 83 případech bylo 21 žen, 12 dětí a 51 mužů. Mimo přechod došlo k 43 srážkám, na přechodu ke 33 a v zastávce k 21.
„Z dlouhodobých statistik se ukazuje, že děti se na počtech srážek s tramvajemi podílí nejmenší měrou. Loni to bylo 12 případů, tvořily zhruba 14 procent. Oproti roku 2019 došlo v této kategorii k nárůstu o 140 procent. Bohužel se do statistiky této kategorie promítlo to, že část zasažených dětí byli cizinci,“ popsala Řehková.
Sražených turistů bylo celkem 25, u jedenácti lidí občanství nezjistili. „Cizinci mají dlouhodobě významný podíl na celkovém počtu sražených chodců. Zatímco v roce 2016 i 2017 to bylo téměř stejně 24 procent, v roce 2018 se podíleli už 29 procenty, o rok později 22 procenty, v roce 2020 více než 23 procenty a loni cizinci tvořili třetinu nehod. Ve srovnání s rokem 2019 jejich počet narostl o 32 procent, což koresponduje s návratem turistů do Prahy,“ sdělila Řehková.
Lehká zranění utrpělo 41 lidí, 19 pak mělo těžká a šest odešlo bez zranění. Všichni čtyři zemřelí byli muži. Jeden z nich se snažil přelézt mezi dvěma vozy a když se souprava rozjela a upadl pod tramvaj.
„Řada chodců si za dobu covidu zřejmě odvykla nebo zapomněla, jak správně přecházet přes přechod pro chodce. Nárůst počtu srážek přímo na přechodech ukazuje, že řadě chodcům dává zebra pocit bezpečnosti či absolutní přednosti i před tramvají. Pro mnohé z nich je to bohužel jejich fatální omyl. Tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost,“ vysvětlil Ladislav Urbánek, místopředseda představenstva a dopravní ředitel dopravního podniku.
V porovnání s motorovými vozidly ale chodci tvoří malou část nehod, jen šest procent. Ke kolizím aut s tramvajemi došlo minulý rok skoro třikrát denně, bylo jich 1241. „Meziročně se jedná o nárůst téměř 26 procent, nicméně ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 jich loni bylo o 3,1 procenta méně, i když se intenzita individuální osobní dopravy v Praze dostala na téměř stejnou úroveň jako v roce 2019,“ doplnila Řehková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.