V dubnu by měla začít rekonstrukce vnitřních prostor památkově chráněné Fantovy budovy, která se nachází na pražském hlavním nádraží. Tendr na zhotovitele první části oprav interiéru, která zahrnuje především sály v přízemí historické budovy, již zahájila Správa železnic. Předběžná odhadovaná cena je 250 milionů korun. Rekonstrukce naváže na současné opravy střechy a fasády.
První část oprav vnitřních prostor se zaměří na velké historické sály v severní části Fantovy budovy a jejich zázemí. V co největší míře by se reprezentativním prostorám měla vrátit jejich původní historická podoba.
Rekonstrukce je plánovaná také v přízemí, v prvním podzemním podlaží a v mezaninu. Mělo by rovněž dojít k propojení budovy s podchody, a to formou eskalátorů, které budou umístěny v levé části severního podchodu. Práce v této části by měly skončit v první polovině příštího roku.
Další práce navážou bezprostředně poté, a to ve zbývajících prostorách. Výjimkou bude pouze zrenovovaná bývalá Fantova kavárna. Bezbariérový přístup do jednotlivých podlaží zajistí výtahy. Vzniknout by mělo také další propojení s novou odbavovací halou hlavního nádraží.
Spolu s přilehlou halou nad nástupišti tvoří Fantova budova největší secesní památku v Česku. Všechny úpravy jsou proto připravovány tak, aby respektovaly požadavky státní památkové péče. Některé nepůvodní konstrukce budou pak odstraněny podle technických a statických možností.
Od rekonstrukce si Správa železnic slibuje oživení stavby. Po jejím dokončení by v ní cestující měli najít kavárnu, restauraci, čekárnu či dětský koutek. Také nyní nepřístupné přízemní prostory se otevřou veřejnosti. Jako VIP čekárna by měl fungovat sloupový sál a z velkého sálu se má stát multifunkční prostor pro pořádání kulturních a společenských akcí. V rekonstruovaných prostorách vznikne také nové hygienické zázemí pro návštěvníky kulturních sálů.
Původně měla být rekonstrukce budovy, která je pojmenovaná po architektovi stavby Josefu Fantovi, hotová do roku 2013. Jenže firma Grandi Stazioni, která měla nádraží v pronájmu od roku 2003, opravy nestihla a Správa železnic jí v roce 2016 neprodloužila smlouvu. Italská firma stihla opravit jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou. Případ má stále soudní dohru, italská společnost podala čtyři žaloby.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.