Vedení Prahy včera pověřilo pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) vypracováním studie Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží. Jejím cílem je změna dosavadního dopravního režimu místa. Lidé se budou moci těšit na plynulejší průjezd tramvají, nové zastávky či na stromořadí na Smetanově nábřeží. Součástí nové podoby nábřeží budou také rozšířené chodníky, lavičky či cyklostezka. Historické centrum metropole čeká největší proměna za posledních několik desítek let.
„Pražané se mohou těšit na plynulejší průjezd tramvají, nové zastávky, stromořadí na Smetanově nábřeží, rozšířené chodníky, lavičky nebo chráněnou cyklostezku skrz úsek, kde dnes chybí,“ uvedl náměstek pro oblast dopravy Adam Scheinherr (PRAHA SOBĚ).
Podle měření odborníků z Akademie věd z roku 2019 vyplynulo, že okolí Křižovnického náměstí se z hlediska kvality ovzduší řadí mezi nejhůře postižená území v centru města. Cílem nové koncepce je uspořádat prostor tak, aby zohlednil především cestující v MHD a chodce. V rámci stavebních úprav by měly vzniknout nové zastávky, díky tomu se zvýší dostupnost tramvajové dopravy v celé lokalitě.
Oblastí Malé Strany a Smetanova nábřeží jezdí tramvajové linky 17 a 22, dále pak linky 2, 9, 12, 15, 18 a 20. Právě tyto linky patří mezi nejvytíženější spoje, které spojují centrum s okolními částmi města. A právě současné zpožďování těchto linek má dopad na cestující z celé Prahy.
„Z hlediska jednotlivých druhů dopravy využívají Smetanovo nábřeží ze 70 % lidé v MHD a chodci. Zbylých 30 % je individuální automobilová doprava. Na Malé Straně je tento poměr 80 % pro MHD a chodce a 20 % pro řidiče aut. Je to jednoduchá matematika. Na každé místo v Praze se musíme z dopravního hlediska dívat individuálně a posuzovat, kdo a jak ho nejvíce využívá,“ vysvětlil Scheinherr.
Pražané se budou moci těšit na novou tramvajovou zastávku Karlovy lázně směrem na Staroměstskou. V dnešní době jde o jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města. O 30 metrů dál se poté z cesty stane chodník s prostorným nárožím. Úprava čeká také existující zastávku Karlovy lázně. Ta bude doplněna mysem pro lepší nástup, jelikož je v současnosti mezi dveřmi tramvaje a obrubníkem široká mezera znemožňující bezbariérový přístup.
Změnou projde i nynější uspořádání zastávek Národní divadlo. Právě kvůli nim musí tramvaje číslo 2 a 18 stavět dvakrát v jedné zastávce. Zastávka na Smetanově nábřeží se zruší a uvolní místo chodcům. Linka 17 bude stavět v plánované stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.
Rozšíření se dočká zastávka Staroměstká, a to směrem z centra od Smetanova nábřeží. Nynější ostrůvek je pro cestující nebezpečný a lidé raději čekají na chodníku než na úzkém nástupišti.
Na úseku od Karlova mostu přes Smetanovo nábřeží až po Národní divadlo vznikne široká promenáda, kromě ní na Smetanově nábřeží vznikne také nové stromořadí, přibydou zde lavičky a cyklostezka.
„Cílem této studie je nastavit nové směřování celého území a jeho proměnu. Důraz klade na vznik nových příjemných míst pro trávení volného času v centru Prahy. Osobně velmi cením vznik nového stromořadí, které bude vysazeno na Smetanově nábřeží. Můžeme se těšit až na 24 nově vysazených stromů v úplném centru Prahy,” řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Se záměry studie souvisí také projekt rekonstrukce Anenského trojúhelníku v Praze 1. V souvislosti se stavbou došlo v minulých týdnech ke střetu vedení Prahy 1 a veřejnosti v důsledku kácení stromu, který se nachází v místech plánovaného projektu.
Čtvrtek, 18. března 2021, 15:11
Asi 20 lidí včetně pěti opozičních zastupitelů se dnes pokusilo dostat na radnici Prahy 1, aby získali od starosty Petra Hejmy (STAN) vyjádření k plánu pokácet strom na Smetanově nábřeží. Podle mluvčího městské části Petra Bidla se odpůrci kácení...
Praha se po Plzni a Brně také rozhodla ochránit nejcennější části města před individuální automobilovou dopravou, která v oblasti nemá svůj cíl a jen projíždí dál.
„Smetanovo nábřeží a Malá Strana patří mezi nejkrásnější a nejcennější místa v Evropě. I když politici o jejich ochraně mluví už desítky let, stále jsou tranzitním místem pro automobilovou dopravu. V centru mají mít Pražané možnost žít a dýchat čistý vzduch a používat hlavně druhy dopravy, které bez emisí přepraví nejvíce lidí. To jsou především tramvaje. Shodli jsme se, že po letech slibů začneme změnu konečně připravovat,“ přislíbil náměstek Scheinherr.
Adam Scheinherr také navrhuje řešení, kterým se pro rezidenty městských částí Praha 1, 2 a 5 nic nezmění. Budou stále moci projet skrz Malou Stranu a Staré Město z jihu na sever nebo naopak. Ostatní budou moci do oblasti přijet autem stejně jako dosud, jen by se museli vrátit stejným směrem, jakým přijeli.
Dopravní obslužnost celé oblasti zůstane zachovaná pro všechny bez rozdílu. Každý se dostane kamkoliv bude potřebovat na Malé Straně i na Starém Městě. Uvažovaný dopravní režim pouze znemožní projet skrz centrum města po březích Vltavy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.