Počasí dnes7 °C, zítra8 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Největší proměna centra Prahy za desítky let. Smetanovo nábřeží se dočká plynulejší dopravy i nových stromů

Vedení Prahy včera pověřilo pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) vypracováním studie Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží. Jejím cílem je změna dosavadního dopravního režimu místa. Lidé se budou moci těšit na plynulejší průjezd tramvají, nové zastávky či na stromořadí na Smetanově nábřeží. Součástí nové podoby nábřeží budou také rozšířené chodníky, lavičky či cyklostezka. Historické centrum metropole čeká největší proměna za posledních několik desítek let.

Zvýšená tramvajová dostupnost = snížení emisí z aut

Pražané se mohou těšit na plynulejší průjezd tramvají, nové zastávky, stromořadí na Smetanově nábřeží, rozšířené chodníky, lavičky nebo chráněnou cyklostezku skrz úsek, kde dnes chybí,“ uvedl náměstek pro oblast dopravy Adam Scheinherr (PRAHA SOBĚ).

Podle měření odborníků z Akademie věd z roku 2019 vyplynulo, že okolí Křižovnického náměstí se z hlediska kvality ovzduší řadí mezi nejhůře postižená území v centru města. Cílem nové koncepce je uspořádat prostor tak, aby zohlednil především cestující v MHD a chodce. V rámci stavebních úprav by měly vzniknout nové zastávky, díky tomu se zvýší dostupnost tramvajové dopravy v celé lokalitě.

Zdejší tramvajové linky jsou jedny z nejvytíženějších

Oblastí Malé Strany a Smetanova nábřeží jezdí tramvajové linky 17 a 22, dále pak linky 2, 9, 12, 15, 18 a 20. Právě tyto linky patří mezi nejvytíženější spoje, které spojují centrum s okolními částmi města. A právě současné zpožďování těchto linek má dopad na cestující z celé Prahy.

Z hlediska jednotlivých druhů dopravy využívají Smetanovo nábřeží ze 70 % lidé v MHD a chodci. Zbylých 30 % je individuální automobilová doprava. Na Malé Straně je tento poměr 80 % pro MHD a chodce a 20 % pro řidiče aut. Je to jednoduchá matematika. Na každé místo v Praze se musíme z dopravního hlediska dívat individuálně a posuzovat, kdo a jak ho nejvíce využívá,“ vysvětlil Scheinherr.

Nová tramvajová zastávka Karlovy lázně či změna uspořádání zastávek Národní divadlo

Pražané se budou moci těšit na novou tramvajovou zastávku Karlovy lázně směrem na Staroměstskou. V dnešní době jde o jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města. O 30 metrů dál se poté z cesty stane chodník s prostorným nárožím. Úprava čeká také existující zastávku Karlovy lázně. Ta bude doplněna mysem pro lepší nástup, jelikož je v současnosti mezi dveřmi tramvaje a obrubníkem široká mezera znemožňující bezbariérový přístup.

Změnou projde i nynější uspořádání zastávek Národní divadlo. Právě kvůli nim musí tramvaje číslo 2 a 18 stavět dvakrát v jedné zastávce. Zastávka na Smetanově nábřeží se zruší a uvolní místo chodcům. Linka 17 bude stavět v plánované stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.

Rozšíření se dočká zastávka Staroměstká, a to směrem z centra od Smetanova nábřeží. Nynější ostrůvek je pro cestující nebezpečný a lidé raději čekají na chodníku než na úzkém nástupišti.

Široká promenáda se stromořadím a lavičkami

Aby mohlo dojít k proměně tohoto místa, je nutné ulevit od vysokého počtu projíždějících aut. Konkrétní opatření týkající se dopravního omezení bude řešit ustanovená pracovní skupina. 

Na úseku od Karlova mostu přes Smetanovo nábřeží až po Národní divadlo vznikne široká promenáda, kromě ní na Smetanově nábřeží vznikne také nové stromořadí, přibydou zde lavičky a cyklostezka.

Cílem této studie je nastavit nové směřování celého území a jeho proměnu. Důraz klade na vznik nových příjemných míst pro trávení volného času v centru Prahy. Osobně velmi cením vznik nového stromořadí, které bude vysazeno na Smetanově nábřeží. Můžeme se těšit až na 24 nově vysazených stromů v úplném centru Prahy,” řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Anenský trojúhelník budí vášně

Se záměry studie souvisí také projekt rekonstrukce Anenského trojúhelníku v Praze 1. V souvislosti se stavbou došlo v minulých týdnech ke střetu vedení Prahy 1 a veřejnosti v důsledku kácení stromu, který se nachází v místech plánovaného projektu.

Protest proti kácení stromu dnes vyvrcholil napadením tajemníka Prahy 1

Asi 20 lidí včetně pěti opozičních zastupitelů se dnes pokusilo dostat na radnici Prahy 1, aby získali od starosty Petra Hejmy (STAN) vyjádření k plánu pokácet strom na Smetanově nábřeží. Podle mluvčího městské části Petra Bidla se odpůrci kácení...

Stopka pro auta, která jen projíždějí?

Praha se po Plzni a Brně také rozhodla ochránit nejcennější části města před individuální automobilovou dopravou, která v oblasti nemá svůj cíl a jen projíždí dál.

Smetanovo nábřeží a Malá Strana patří mezi nejkrásnější a nejcennější místa v Evropě. I když politici o jejich ochraně mluví už desítky let, stále jsou tranzitním místem pro automobilovou dopravu. V centru mají mít Pražané možnost žít a dýchat čistý vzduch a používat hlavně druhy dopravy, které bez emisí přepraví nejvíce lidí. To jsou především tramvaje. Shodli jsme se, že po letech slibů začneme změnu konečně připravovat,“ přislíbil náměstek Scheinherr.

Opatření by podstatně zvýšilo plynulost páteřních linek veřejné hromadné dopravy, snížilo hluk, emise, zvýšilo bezpečnost pro chodce a zajistilo, aby se po centru mohli pohodlně pohybovat lidé na vozíku.

Adam Scheinherr také navrhuje řešení, kterým se pro rezidenty městských částí Praha 1, 2 a 5 nic nezmění. Budou stále moci projet skrz Malou Stranu a Staré Město z jihu na sever nebo naopak. Ostatní budou moci do oblasti přijet autem stejně jako dosud, jen by se museli vrátit stejným směrem, jakým přijeli.

Dopravní obslužnost celé oblasti zůstane zachovaná pro všechny bez rozdílu. Každý se dostane kamkoliv bude potřebovat na Malé Straně i na Starém Městě. Uvažovaný dopravní režim pouze znemožní projet skrz centrum města po březích Vltavy.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto praha.eu

Štítky Praha, centrum, Smetanovo nábřeží, proměna, doprava, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, strom, chodník, cyklostezka, Adam Scheinherr, Malá Strana, Národní divadlo v Praze, centrum města, městská hromadná doprava, historické jádro města

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Největší proměna centra Prahy za desítky let. Smetanovo nábřeží se dočká plynulejší dopravy i nových stromů  |  Praha 1  |  Z kraje  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.