Automobilová doprava v Praze klesla minulý týden oproti polovině února v centru o 34,8 procenta a ve zbytku metropole o 29,2 procenta. Ve srovnání s předminulým týdnem to znamená pokles o dalších zhruba 30 procentních bodů. Hromadnou dopravu pak využívá až o 80 procent méně cestujících než před koronavirovou krizí. Včera to uvedl magistrát na základě dat od Technické správy komunikací (TSK) a dopravního podniku (DPP).
Vláda vyhlásila kvůli šíření koronaviru nouzový stav 12. března, o čtyři dny později začalo platit omezení volného pohybu pouze pro cesty do zaměstnání, pro potraviny či pro léky. "S vyhlášením nouzového stavu nebyl propad tak rapidní, ale po zákazu pohybu osob bylo vidět velké snížení počtů cest Pražanů po městě," uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
U automobilové dopravy se podle informací TSK největší úbytek týká oblasti okolo nábřeží Ludvíka Svobody, kde se počet průjezdů ze zhruba 35 tisíc snížil asi na 16 tisíc denně. Podobná je situace na páteřních silnicích v Evropské ulici a V Holešovičkách, kde průjezd klesl z 90 tisíc až 100 tisíc na 60 tisíc aut denně.
Čtvrtek, 26. března 2020, 16:30
Vládní nařízení, které obyvatele České republiky omezilo jen na nejnutnější vycházení, ze dne na den změnilo tvář Prahy. Místa, kde za normálních okolností téměř není k hnutí, jsou dnes liduprázdná. Podívejte se, jak během karantény vypadají...
"Zajímavostí je, že se o dvě až tři hodiny posunuly ranní a odpolední špičky. Ráno jsou mezi devátou a dvanáctou hodinou a večer mezi čtvrtou a osmou hodinou. Další zajímavostí je, že i přes celkový třetinový úbytek cestování autem po Praze jsme mezi osmou a devátou večerní hodinou zaznamenali větší provoz než normálně," uvedl dále Scheinherr. Mluvčí TSK Barbora Lišková řekl, že data se vyhodnocují zpětně, takže jsou vždy dostupná za předchozí týden.
Ještě větší úbytek zaznamenala MHD, kde celkově ubylo 70 až 80 procent cestujících. Například v případě metra podle Scheinherra počet přepravených klesl z běžných 1,3 milionu na něco přes 200 tisíc, byť DPP začíná opět zaznamenávat vzestupnou tendenci. Díky menšímu množství aut také kleslo o deset procent množství zpožděných autobusů a tramvají, dodal náměstek.
Lidé také více využívají kola, speciální sčítací sloup na cyklotrase v Podolí podle Scheinherra zaznamenal o více než pětinu více průjezdů než loni v březnu. V týdnu mezi 16. a 22. březnem pak podle dat magistrátu na kolo nasedlo o polovinu více lidí než ve stejném týdnu v loňském roce.
Město také na základě nařízení vlády zrušilo parkovací zóny. Monitorovací auta stále jezdí, ale jenom sbírají data pro případné zlepšení zón do budoucna. Scheinherr dodal, že město zřídilo 339 parkovacích míst pro zdravotníky, lidi mířící na odběry, sociální pracovníky, hygieniky či policisty.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.