V posledních měsících se Praha potýká s nárůstem objemu odpadu, který je svážený z pražských ulic. V důsledku uzavření většiny obchodů a obav z šíření nemoci covid-19, došlo ke změně chování Pražanů, kteří daleko častěji nakupují online. To vede ke zvýšení obalů v odpadu. Takový odpad kvůli rozměrům často nelze umístit do kontejnerů v ulicích, a zůstávají v okolí popelnic, čímž znečišťují město. Vedení Prahy přistoupilo ke zvýšení kontroly nad svozem odpadu a soustředí se na pravidelný úklid kolem separačních stanovišť.
S nárůstem online nakupování se zvyšuje objem a složení vyprodukovaného odpadu v Praze. Nedochází sice k dramatickému růstu hmotnosti svezeného odpadu, roste však jeho objem. Během uplynulých Vánoc a novoročních oslav na tuto situaci vedení Prahy reagovalo objednáním mimořádného svozu odpadu. Cílem je tlak na zvyšování čistoty pražských ulic zachovat i nadále.
„Už na konci minulého roku nám bylo jasné, že zvýšený online prodej musí logicky znamenat zvýšené množství odpadu, zejména pak obalových materiálů. Proto jsme již v uplynulých měsících navýšili svozové kapacity na celém území hl. města tak, abychom udrželi čistotu a pořádek v pražských ulicích,” říká náměstek primátora Prahy Petr Hlubuček (STAN).
I přes navýšení kapacit úklidových i svozových vozů se ukazuje, že nezbytnou součástí fungujícícího obecního systému je i adekvátní míra kontroly výkonů svozových firem nejen ze strany města, ale i širší veřejnosti. Online nakupování a s tím související nárůst vyprodukovaných obalů bude mít i v dalším období vzrůstající tendeci a proto vyžaduje adekvátní součinnost všech účastníků celého procesu. Praha bude i nadále vyžadovat od svozových firem vysoký standard poskytovaných služeb, přistupuje ke zvýšení dohledu nad činností svozových společností a chce v kontrole postupovat ve vzájemné kooperaci s občany a zástupci městských částí a společně sdílet infomace o zajišťování pravidelného svozu nebo úklidu kolem separačních stanovišť.
„Čistota pražských ulic je jednou z priorit hnutí STAN ve vedení Prahy. Vyzýváme proto městské části i občany Prahy, aby zasílali fotky a podněty na případné problémy se svozem tříděného odpadu ve svém okolí. Jsme připraveni všechny podněty obratem řešit se svozovými firmami,” komentuje nově nastavená kontrolní opatření náměstek Hlubuček.
Jednou z výslovných smluvních povinností svozových společností, kterou Praha bude kontrolovat, je povinnost uklidit okolí tři metry kolem separačního stanoviště a z toho dva metry zametat. Největší svozová firma Pražské služby a.s. navýší kapacitu ručního čištění a úklid stanovišť. Navíc Pražské služby a.s. nasadí další tři auta na úklid.
O potřebě kvalitativní nápravy byli informování všichni partneři a svozové firmy a návazně proběhne opětovné proškolení všech posádek úklidových vozidel očinnostech, které vyplývají ze závazků s hlavním městem. „Hlavní město Praha v roce 2021 počítá s 1,6 miliardy korun na zajištění svozu komunálního odpadu z pražských ulic a sběrných dvorů. Za tyto peníze prostě chceme mít pořádek v ulicích Prahy. Budeme důsledně kontrolovat, že je ve město za vydané prostředky uklizeno a v ulicích Prahy je pořádek”, říká Hlubuček a dodává, že v jednání o rozpočtu na rok 2021 tvrdě požadoval, aby se neškrtaly prostředky na svoz odpadu ve měste. „Koronakrize s s tím související výpadky příjmů Prahy nesmí znamenat, že se z pražských ulic a veřejných prostranství stane smetiště,” uzavírá Hlubuček.
Současná situace ukazuje, že požadavek na udržení výše prostředků na odpadové hospodářství v rozpočtu města na rok 2021 bylo nutností. Mezi klíčové investiční akce odpadového hospodářství v hlavním městě v roce 2021 pak patří vybudování třídičky plastového odpadu za 100 milionů korun, díky které bude město schopno třídit směsné plasty a vzniklý granulát prodávat. V roce 2021 dojde také k výměně posledního ze čtyř kotlů Malešické spalovny a tím k dalšímu snížení emisí. Celkové náklady v případě výměny kotlů dosáhnou 2,8 miliardy korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.