Hluk a vířící se prach. Dvě věci, které si nejspíš spojíte s fukary, které se používají při údržbě zeleně ve městech. Právě z těchto důvodů přišlo vedení městské části Praha 4 se zákazem této techniky na městských pozemcích. Fukary tak nahradí manuální práce úklidových čet.
„V loňském roce jsme se na tuto zásadní změnu připravovali. Jednali jsme s dodavateli a nastavovali systém úklidu posekané trávy z pěších komunikací,“ uvedl radní pro životní prostředí Tomáš Hrdinka (ANO 2011).
Podle jeho slov však zákaz neovlivní používání motorových fukarů na soukromých pozemcích. „Musím však dodat, že na území Prahy 4 provádějí údržbu i jiné společnosti, které nejsou financovány městskou částí a nespravují plochy, které by jí městská část svěřila. Těmto firmám používání fukarů logicky zakázat nemůžeme. Věřím však, že v budoucnu budou ostatní tento náš příkladný krok následovat,“ dodal radní.
Právě při úklidu se ve stále větší míře začíná využívat motorových fukarů. Ty práci zdánlivě urychlí, zvyšují ale prašnost, produkují emise spojené se spalováním benzínu a jsou nadměrně hlučné. Proto je jejich používání legislativně omezováno. Například v Brně jsou až na výjimky zakázány úplně.
K nepoužívání fukarů dlouhodobě vyzývá ekologický institut Veronica. Podle něho je hladina zvuku, který je pro lidské ucho obtěžující, zhruba 50 decibelů.
Hlučnost v současnosti prodávaných benzínových fukarů na trhu je přitom kolem 68 decibelů, běžné jsou ale výrobky s hlučností kolem 89 decibelů. Hlasitost je udávána pro vzdálenost 15 metrů od zdroje, přičemž přímo u zdroje může dosahovat až 110 dB.
Právě i z tohoto důvodu přibývá měst a obcí, které motorové fukary zakazují.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.