POLITICKÁ KORIDA: Mělo by hlavní město řešit čistotu a bezpečnost u stanic metra? Odpovídají zastupitelé

Zápach, graffiti, zanedbaná zákoutí, lidé pod vlivem omamných látek. To je stav okolí stanic metra, na který si stěžují například obyvatelé Prahy 8 či Prahy 11. Je to problém obecný nebo jen určitých stanic? Mělo by hlavní město řešit čistotu a bezpečnost v jejich okolí? Zeptali jsme se předsedů zastupitelských klubů.


Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.


Zápach, špína, nebezpečné osoby. Lidé si stěžují na prostředí stanic metra v Praze 8

Zápach výkalů, zdi počmárané graffiti, lidé pod vlivem omamných látek. To vše zažívají každý den cestující v okolí stanic metra Kobylisy, Palmovka, Ládví a dalších v Praze 8. Stěžují si na sociálních sítích i vedení městské části. Její zástupci...

Patrik Nacher (ANO)

Hlavní město mělo řešit kultivaci prostor a čistotu stanic metra už dávno. Na posledním zastupitelstvu jsme chtěli tento bod prosadit na jednání, bohužel zástupci koalice si na rozdíl od starostů a radních z městských částí, kteří neustále řeší stížnosti občanů, nemyslí, že je to téma k řešení. Stanice metra a okolní pozemky jsou na rozdíl od něho samotného ostudou metropole a logicky přitahují sociálně patologické jevy. Smrad, špína, grafity, záchody jako vystřižené z knihy My ze stanice ZOO nebo z Trainspottingu, hnízdiště pro kolonie holubů – to přece do Prahy nepatří. Vyhlašujeme proto soutěž o největší ostudu pražského metra a snad se zastupitelé chytí za nos. Pokud nechtějí čekat na vítěze, mohou se projet metrem a začít s námi hledat řešení! Náměstek primátora Zdeněk Hřib řeší kampaně jako nemístné koukání na ženy ve vagonech metra, ale pokud jim někde hrozí opravdové nebezpečí, je to ve vestibulech a v okolí stanic.

Milan Urban (SPD)

Čistota a bezpečnost na stanicích metra a v jejím přímém okolí a celkově stanic a zastávek MHD je už neúnosným problémem, který musí město urychleně a efektivně řešit, potažmo jeho 100% vlastněná městská společnost Dopravní podnik hl. m. Prahy. Některé stanice metra a jejich okolí na povrchu jsou již v katastrofálním stavu - špinavé, zcela posprejované, i stavebně v zuboženém stavu (zatéká stropem a stěnami, odlámané a zprohýbané obklady, atd). Ostatní jsou zanedbané a neuklizené, tak, jak vidíme zanedbanou a ušmudlanou Prahu. Je to již do očí bijící ostuda. Vystupoval jsem k tomuto tématu na minulém jednání ZHMP. K údivu jsme se dozvěděli, že DPP má ročně v plánu generální úklid pouze 5 stanic. A navíc náměstek Hřib, jako obvykle, vždy vše svaluje na jiné. Prý ať městské části a občané neopomíjejí nahlašování nedostatků. Jako předseda dozorčí rady DPP si na toto musí sám dohlížet. Navíc když, jak sám říká, denně jezdí metrem.

Adam Scheinherr (Praha sobě)

Praha má dlouhodobě problém s tím, že dokáže něco velkého postavit, ale pak už se tomu nedokáže adekvátně věnovat. Je mi jasné, že kvalitní údržba něco stojí, přesto by se Dopravní podnik měl o čistotu a bezpečnost stanic metra starat výrazně lépe, než je tomu dnes.

Zároveň ale platí, že i politici mohou situaci ovlivnit. Nepořádek a pocit nebezpečí totiž často vzniká ve slepých zákoutích a nevyužívaných místech, která přímo lákají k vandalismu nebo zanedbávání úklidu. Tam, kde jsou stanice metra architektonicky promyšlené, tyto problémy většinou nevznikají. I proto jsme prosadili, aby se nové stanice metra D stavěly podle výsledků architektonických soutěží. Nejlepší řešení těchto problémů je totiž prevence – tedy stavět tak, aby problém vůbec nevznikl.

Kateřina Arnotová (STAN)

Hlavní město Praha se snaží okolí stanic metra řešit v několika rovinách a „čistota a bezpečnost“ je jednou z těch velmi důležitých. Již v letech 2015 až 2016 byla na základě podnětu Rady hlavního města Prahy na Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy zpracovaná studie Veřejný prostor a jeho potenciál u stanic metra, na které intenzivně spolupracovali Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. (DP HMP), Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) a Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK HMP) a na začátku zpracování bylo také osloveno všech 18 městských částí, s jejichž územím  stanice metra bezprostředně souvisejí, a názor těchto městských částí byl v dokumentu zohledněný. Tato studie a zvolený přístup řešení ukazují, že je nezbytné i v těchto otázkách postupovat na základě konkrétních dat a analýz a ruku v ruce s odborníky, v tomto případě s Institutem plánování a rozvoje Prahy.

Tomáš Portlík (ODS)

Čistota v okolí stanic metra je bezesporu téma, které by mělo být prioritou jak pro hlavní město, tak především pro Dopravní podnik, do jehož kompetenci to spadá. Odpovědnost za stav veřejného prostoru nelze přehazovat – a musí fungovat spolupráce mezi městem, městskými částmi i samotným dopravcem. Ze zkušenosti vím, že starostové ODS, kteří mají na uzemi svých městských částí stanice metra, dlouhodobě aktivně komunikují s Dopravním podnikem právě proto, aby výstupy z metra byly co nejčistší a nejbezpečnější. 

Tím plynule navazuji na vaši druhou otázku týkající se bezpečnosti. Ta je neméně důležitá – zejména v problémovějších lokalitách, jako jsou Anděl, Skalka, Smíchovské nádraží nebo okolí Hlavního nádraží. Řešení ale nevidíme v politických gestech, ale v konkrétních krocích – například v zapojení asistentů prevence kriminality, kteří se osvědčili v jiných městech. Praha si zaslouží fungující a bezpečný veřejný prostor.


Ze zastupitelského klubu Piráti na dotaz redakce nikdo neodpověděl.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky politická korida, metro, dopravní podnik, bezpečnost, čistota, zastupitelé

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.