Práce z domova. Jinak také home office. V souvislosti s opatřeními kvůli koronaviru jede v takovém režimu v Česku několik stovek tisíců lidí. Ne všichni jsou ale na tento styl práce zvyklí, a ne všichni ho zvládají. Jak vypadá efektivní home office? A co je největším zabijákem práce z domova?
„Absolutně nezvládám. Neustále mám na práci cokoliv jiného, jen ne věci do práce,“ napsala Linda na otázku, jak se jí pracuje z domova.
Základem home office je totiž podle odborníků udržet si určité návyky. „Pokud chodíte do normální práce, máte určité rutiny, které jsou spojené s určitým fyzickým prostředím a s konkrétními lidmi. Tím, že je tam určitá stádovost a prostředí, tak lidi pracují, protože lidé kolem také pracují. Když jste sami, tak to nemáte, chybí tam ta rutina,“ popisuje Petr Mára.
Lidé by si tedy doma měli určit konkrétní prostor, který je jen pracovní. „Nedělejte to tak, že v pyžamu sednete k televizi a začnete řešit emaily. Pravděpodobně to pro vás bude mnohem náročnější, než když si vydefinujete místo, kde jen pracujete,“ Mára.
To potvrzuje Anežka. „Z mého pokoje stala kancelář a není kam uniknout za relaxem. Už se těším do práce,“ napsala.
Pokud si lidé určí konkrétní místo, kde budou jen pracovat, měli by k němu chodit oblečeni jako do práce. „Nezůstávejte do 11 v pyžamu, udělejte stejnou rutinu jako v běžný pracovní den,“ popisuje Mára. Přesně toto například dobře funguje Martinovi. „Vstávám i teď ve stejnou dobu. Nasnídám se, převleču se, koupelna. K počítači usedám ve stejnou dobu, jako když jsem v kanceláři. Tohle spolehlivě funguje, prostě přepínám hlavu na to, že teď budu pracovat,“ popisuje svoje zkušenosti.
Velkým rušícím efektem mohou být pro práci z domova další členové domácnosti. „Nejdříve jsem si myslela že to bude super pracovat z domova, klid, pohoda. Ale už druhý den to byla katastrofa. Jsou doma samozřejmě i sousedi, a to se nedá pracovat. Děti řvou, pes štěká celé dny,“ uvedla ještě Anežka. A její slova potvrzuje také Petra: „Vzhledem k tomu, že jsou doma i děti, které neustále něco vyžadují, tak nic moc.“
Proto je podle Petra Máry důležité nastavit i v tomto pravidla. „Pokud jeden člen rodiny pracuje, měli by ti ostatní respektovat, že teď je ve své sociální bublině a bude se jim věnovat třeba o pauze,“ říká.
S tím je spojený také časový harmonogram práce. Lidé by si měli vydefinovat věci, které chtějí za den udělat a na těch blokově pracovat. Důležité je také zaměřit se na jídlo, určit si co a kdy jím, větrat nebo respektovat svoje tělo – umět si určit, kdy se mi lépe pracuje na složitějších věcech, a kdy se mohou věnovat například emailům, video hovorům a dalším.
Ne všem ale práce z domova vadí. Například Janě vyhovuje, že má čas na dlouho odkládané činnosti. „Konečně je čas na to, dodělat administrativní věci a to, na co nebyl dřív čas,“ napsala. Její slova potvrzuje i Dana. „Udělala jsem pořádný jarní úklid. Vrhla jsem se na vyklizení skříně, protřídění papírů. Naučila jsem se pravidelně jíst a pít. Home office mi zatím vyhovuje,“ pochvaluje si.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.