Počasí dnes18 °C, zítra22 °C
Pátek 3. května 2024  |  Svátek má Alexej
Bez reklam

Jak se točí mufloni v nemocnici? Předstírali jsme nezájem, říká režisér Planety Praha

Film Planeta Praha, který zachycuje pestrost pražské přírody, vstoupil do kin začátkem srpna. Filmaři natáčeli přírodu v pražské zástavbě dva roky ve všech ročních obdobích. „Město je ve srovnání se svým okolím vlastně taková oáza života,“ říká v rozhovoru pro Pražskou Drbnu režisér filmu Planeta Praha Jan Hošek.

„Byl bych moc rád, kdyby v našem filmu byl šakal“

Jak se zrodila myšlenka natočit film o zvířatech, která žijí v Praze? Kontrastuje to s dokumentárními filmy, které často zachycují spíš divočinu.
Ta myšlenka vznikla jako přirozené pokračování filmu Planeta Česko, který vznikl asi před pěti roky. Určitým způsobem na to Planeta Praha vlastně navazuje. Tématika městské přírody je v posledních zhruba dvaceti letech mezi biology hodně populární, protože zjistili, že příroda ve městě má celou řadu zvláštností, na kterých se dají ukázat třeba obecné zákonitosti toho, jak příroda funguje. Ta městská příroda je díky specifickým podmínkám vlastně tak trochu laboratoř. Je to téma, které mě vždycky zajímalo.

Sám jste už dřív zmiňoval, že jste zvířata do filmu Planeta Praha vybírali podle toho, jak dobře je možné je natočit. Vybral byste nějaká jiná zvířata, kdybyste se nemusel držet tohoto kritéria?
Byl bych moc rád, kdyby v našem filmu byl šakal, protože to je druh, který se v posledních letech už objevil katastrálně na území Prahy, ale je to velmi plaché zvíře a tím pádem hodně obtížně zachytitelné, takže bohužel bylo od začátku jasné, že tudy cesta nepovede.

Jaké bylo další kritérium toho, která zvířata do Planety Praha zahrnete?
Vybírali jsme zvířata podle toho, aby se u nich dal točit souvislý příběh a abychom se k nim mohli opakovaně vracet jako v případě hlavních hrdinů. My jsme totiž nepotřebovali, aby se zvíře podařilo natočit například jen v jednom záběru nebo na pár pěkných záběrů. My jsme potřebovali, aby se nám podařilo zachytit příběhy těch jednotlivých zvířat. Na druhou stranu ve filmu jsou i zvířata v takových epizodních rolích.

„U muflonů jsme museli pracně předstírat, že nás vůbec nezajímají“

Dokážete říct, které zvíře bylo nejjednodušší k natočení?
Na první pohled muflon, protože, jak mnozí lidé z Prahy vědí, stádo muflonů žije v areálu krčské nemocnice. Muflon si z lidí nic nedělá a člověka nechá projít kolem sebe klidně na metr. Nicméně ani to nebylo tak jednoduché, protože u muflonů jako u všech ostatních zvířat platí to, že dokud si jich člověk nevšímá, tak si ony nevšímají jeho, ale jakmile se jim věnuje trochu pozornosti, tak si toho všimnou a začnou být nervózní a přestanou se chovat přirozeně nebo se zvednou a utečou.

Jak jste se s tím vypořádali?
Právě u těch muflonů jsme museli pracně předstírat, že nás vůbec nezajímají. Dívali jsme se na druhou stranu, předstírali jsme, že se bavíme mezi sebou, abychom u nich vyvolali dojem, že o ně nestojíme a nemáme o ně zájem. Teprve potom se začali chovat přirozeně.

Jak se bránit před duchy a proč se jí slepice i s pařáty? Přečtěte si reportáž ze Sapy

Nedělní dopoledne, kdy vyrážím do pražské vietnamské tržnice SAPA, je krásně slunečné. Když tedy před hlavním vchodem do areálu vidím asi třicet lidí v barevném oblečení meditovat na trávě, přisuzuji to pěknému počasí. Dave Jack Nghiem, který v...

„Město je ve srovnání se svým okolím vlastně taková oáza života“

Ze záběrů kterého zvířete máte největší radost? Řekl jste si u některého, že se vám ho podařilo pěkně zachytit?
Velice náročné bylo natočit scénu se dvěma druhy mravenců, která ve filmu zabere jen pár minut, ale natáčeli jsme ji několik týdnů. Ta scéna se odehrává na sídlišti, kde je několik desítek mravenčích hnízd, která jsou schovaná někde hluboko pod trávníkem nebo asfaltem a jednou za čas se z některého z těch hnízd vyhrnou mravenci a začnou se dít věci, které jsme chtěli natočit. Kvůli tomu, že těch hnízd jsou tam desítky, ale nikdo neví, kdy a kde se to stane, jsme na místě měli přes dva týdny tři kameramany, kteří tam hlídali hnízda, aby akci na několikrát natočili. Ta scéna, která je ve filmu, je tedy výsledek sestřihu těchto akcí. To bylo velmi náročné natočit.

Bylo vám v nějakém bodě natáčení smutno? Řekl jste si třeba, že je škoda, že my lidé zvířatům zbytečně zabíráme místo, kde by mohla žít?
Během natáčení si člověk většinou takový luxus nemůže dovolit, protože na to nemá čas, aby cítil smutek. Důležitější je ale zmínit, že příroda ve městě rozhodně není tvořená nějakými chudáky, kteří jsou utlačovaní námi lidmi a kterých by nám mělo být líto. Jsou to zvířata, která si tento osud vybrala sama, protože jim něco v tom prostředí vyhovuje, ať už je to vyšší teplota, která ve městě je, nebo třeba dostatek potravy aspoň v určité části roku. Některým dokonce vyhovuje umělé osvětlení. Jednou z věcí, kterou jsme tím filmem taky chtěli říct, je to, že prostředí města může být pro zvířata pestřejší, bohatší a zajímavější než okolní monokulturní zemědělská krajina, která je tvořena velkými lány a kde prakticky nic nežije. Město je ve srovnání se svým okolím vlastně taková oáza života.

Podvodnice nabízela lidem focení s ohroženou sovou. Žena skončila v poutech, sova u záchranářů

Teplé počasí do ulic Prahy láká nejen turisty, ale také lidi, kteří chtějí na jejich přítomnosti vydělat, a to jak legálně, tak i nelegálně. Právě to je případ ženy, která přímo na Staroměstském náměstí využívala k zisku silně ohroženou sovu...

„Planeta Praha se dřív nebo později ocitne na Netflixu“

Jaké jsou reakce na film? Dělají vám radost?
Největší radost jsem měl ze slavnostní předpremiéry, kde se sešli skoro všichni, kteří s tím filmem měli něco společného, ale například i biologové, kteří se na filmu buď podíleli nebo na něj byli zvědaví. Samozřejmě, že vám na premiéře nikdo neřekne, to ti pěkně děkuju za ty ztracené dvě hodiny, ale byl to hezký zážitek už jen kvůli tomu, že se tam sešli všichni, kdo na filmu pracovali. To byl skvělý zážitek, který asi nic nepřekoná.

Jak vnímáte recenze?
Bývá to tak, že s některými je člověk spokojený, ale u jiných má pocit, že recenzenti něco nepochopili úplně dobře, což je ale taky pro nás zase zpětná vazba, protože pokud něco chceme říct a nedoručíme to poselství srozumitelně, tak jsme něco udělali špatně, takže i takové ohlasy pro nás mají cenu. Celkově jsem spokojený.

Uvidíme film na nějakých streamovacích službách?
To je sice spíš otázka pro producenta, ale já předpokládám, že ano, protože například už zmiňovaný film Planeta Česko je na Netflixu, takže předpokládám, že Planeta Praha se na Netflixu dřív nebo později ocitne taky.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Aerofilms

Štítky rozhovor, film, Planeta Praha, Jan Hošek, Praha, příroda, režisér, Drbna.cz, Netflix, nemocnice, Česko, hnízdo

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jak se točí mufloni v nemocnici? Předstírali jsme nezájem, říká režisér Planety Praha  |  Kultura  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.