V České republice má od soboty vůbec poprvé samostatnou výstavu německý umělec Anselm Reyle. V galerii DSC v Dlouhé ulici vystavuje své nejnovější práce. Podle kurátorů výstavy se prosadil na současném uměleckém trhu s technikou foil painting, při níž ve svých obrazech kombinuje lesklé fólie s malbou.
„Mám zájem balancovat na hranici nevkusu. Líbí se mi propojovat vysoké a nízké. Náš svět je plný odpadu, baví mě věci, které najdu, znovu používat,“ řekl Anselm Reyle před vernisáží. Lesklé fólie, kterých si všiml jako laciné výzdoby výloh obchodů v 90. letech v Berlíně, kombinuje na obrazech s jutou, které tvoří jejich podklad, a různě nanesenými barvami.
Druhou část pražské výstavy tvoří díla, v nichž jsou fólie trochu zmuchlané, takže tvoří prostorový objekt, a doplňují je neony. Reyle říká, že jeho velkou inspirací je klasická moderna včetně té české.. Obdivuje prý mimo jiné jednoho z průkopníků abstraktní malby Františka Kupku.
„Řadu lidí pobuřovalo, když jsem vysoké umění znesvětil laciným dekoračním materiálem. Já tím ale chtěl zdůraznit, že pokud abstrakci coby dominantní formě takzvaného vysokého umění chybí nějaká další rovina, nějaký obsah, zůstává jen povrchní, prázdnou dekorací,“ říká autor.
Inspiraci čerpá ze svého blízkého okolí, třeba z brutalistní architektury neustále se měnícího poválečného Německa, nalezených předmětů z bleších trhu, lesklých figurín z výloh. To vše podle něj odráží rychlý nástup globálního kapitalismu a jeho jednorázové materiální kultury. Jeho umělecká díla jsou proto někdy popisována jako povrchně svůdná.
„Anselm balancuje mezi věčností a křehkostí okamžiku, mezi optickým a hmatovým zážitkem, a mezi lehkou skládanou fólií a tuhou geometrií. Díla vyvolávají haptický dojem, máte chuť se jich dotknout, zkoumáte každý záhyb, světelnou reflexi a pozorně je sledujete ze všech stran - dokonalé zpracování, působivá forma - jednoduché často bývá nejlepší,“ říká ředitel galerie Edmund Čučka.
Anselm Reyle se narodil v roce 1970 v Tuberningu. Studoval na Státní akademii výtvarného umění ve Stuttgartu a Státní akademii výtvarného umění v Karlsruhe. V roce 1997 se přestěhoval do Berlína, kde založil ateliér s dalšími umělci. Od roku 1999 do roku 2001 spolupracoval Reyle pro uměleckou galerii Andersenś Wohnung a Montparnasse. Hostoval jako profesor na několika školách a poté se stal profesorem malby v Hamburku. Vystavoval v mnoha významných galeriích po světě, třeba Gagosianově galerii v New Yorku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.