Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Nepohodlné dřevěné lavice, úkryt bezdomovců i cena Thálie. Divadlo Na Fidlovačce slaví sto let

V tehdy ještě samostatných Nuslích vybudoval před 100 lety divadelní impresário Stanislav Langer novou scénu, ve které hodlal uvádět činoherní představení určená širokému publiku. Dřevěná budova, jež nesla hrdý název Tylovo divadlo v Nuslích, se otevřela 5. listopadu 1921, a premiérový titul nemohl pocházet od nikoho jiného než od Josefa Kajetána Tyla. Jako první se na nuselské scéně hrálo historické drama Drahomíra, hra inspirovaná legendou o svatém Václavu.

Začátky bez zájmu diváků

Druhý den došlo i na dnes známější Fidlovačku, neodmyslitelně spjatou s Nuslemi a zdejší ševcovskou veselicí. Langer, kterého stavba divadla přišla na skoro dva miliony, ale s repertoárem zaměřeným na českou i zahraniční činohry díru do světa neudělal. A jelikož do Nuslí tehdy nebylo právě nejlepší spojení a přespolní diváci příliš nejezdili, musela scéna tituly často střídat, aby přilákala aspoň místní. Ani téměř vražedné tempo, kdy se premiérovalo i několik titulů týdně, ale nepomohlo.

V polovině 20. let nakonec Stanislav Langer zkusil - kromě hostování známých tváří jako byl Ferenc Futurista - i zpěvohry a operety. Ovšem, jak uvádí Encyklopedie divadelních souborů, také bez úspěchu. Do poloviny 30. let se pak v budově, jež stále nesla Tylovo jméno, vystřídala řada divadelních souborů, žádný ale do divadla na pražské periferii nepřitáhl diváky, a to ani tehdy populárními operetami nebo revuálními programy. Blýskat na lepší časy se začalo až díky Jiřímu Sedláčkovi.

Zaměření na české operety a přejmenování na Divadlo Na Fidlovačce

Nový nájemce, který divadlo nakonec koupil, angažoval jako uměleckého šéfa Ference Futuristu a do souboru přilákal takové hvězdy jako Mařenku Zieglerovu, Járu Kohouta nebo Jindřicha Plachtu. Na repertoáru divadla, jež mělo konečně také vlastní taneční a pěvecký soubor, byly i za Sedláčkovy éry hlavně operety, tentokrát ale téměř výhradně původní české. A na ty publikum slyšelo, dramaturgie se příliš nezměnila až do konce 40. let, kdy scénu převzala družstevní divadelní organizace.

V roce 1948 se nuselská scéna dočkala nového názvu, když se z ní stalo Divadlo Na Fidlovačce - Tylovo jméno totiž dostalo Stavovské divadlo. Budova, která se ve 30. a 40. letech dočkala rozšíření o dvě přístavby se šatnami a technickými provozy, i nadále lákala diváky na hudební tituly. Její osud se ale již v té době spojil s karlínskou scénou. Zatímco v Karlíně měla podle představ centrální dramaturgie dostávat prostor opereta, Nusle byly určeny původním hudebním komediím.

Rozdělení ale neplatilo stoprocentně, v 50. letech Nuslích se objevovala například současná česká opereta. Začátkem 60. let se v divadle objevily nové tváře, například Jana Drbohlavová, Jiří Císler nebo Milan Neděla a část z nich vydržela v souboru i poté, co se nuselská scéna stala v roce 1963 pobočkou Hudebního divadla v Karlíně. S tím souvisela i zatím předposlední změna názvu, k Botiči se tak chodilo do Hudebního divadla v Nuslích - ale když lidé mu i nadále říkali Fidlovačka.

Fidlovačka jako úkryt bezdomovců

Původně dřevěná budova se dvěma betonovými přístavbami ale pomalu chátrala, přestože se na přelomu 50. a 60. let dočkala při přestavbě nového většího jeviště. Peníze na nutné opravy však nepřicházely, a tak v druhé polovině 70. let nuselské divadlo osiřelo. Nějakou dobu sice ještě sloužilo karlínské scéně jako skladiště a v 80. letech se dokonce začala plánovat renovace, nakonec se ale uvnitř Fidlovačky usadili bezdomovci a z její zanedbané střechy vyrašily břízy.

Záchrany se nuselské divadlo dočkalo až v polovině 90. let díky, nadaci, za jejímž zrodem stála herečka Eliška Balzerová a její kolega Tomáš Töpfer. Za pomoci sponzorů a také díky vstřícnosti radnice Prahy 4, která jim zchátralou budovu pronajala za symbolickou cenu, vytvořili vlastně téměř zbrusu nové Divadlo na Fidlovačce. Po tříleté rekonstrukci, na kterou prostřednictvím televizní benefice přispěla i veřejnost, se obnovená Fidlovačka otevřela symbolického 28. října 1998. V roce 1998 získalo divadlo cena Thálie za záchranu budovy Divadla Na Fidlovačce.

Nepohodlné dřevěné lavice

Divadlo Na Fidlovačce je dodnes vyhlášeno sezením na nepohodlných dřevených lavicích. „Když jsme prováděli v druhé polovině 90. let rekonstrukci tehdy zcela zchátralé divadelní budovy, stálo to 53 milionů korun. Fakt nám zbyly peníze maximálně na jednoduché dřevěné lavice. Naší logickou prioritou tehdy bylo, aby divadlo bylo vybavené alespoň základním způsobem. Samozřejmě víme, že divák v divadle má právo požadovat pohodlné sezení,“ uvedl v roce 2008 pro server i-divadlo.cz tehdejší ředitel Tomáš Töpfer. Od té doby získaly lavice jen podsedáky, které však o moc větší pohodlí nevytvářejí.

Töpfer byl od znovuotevření Fidlovačky ředitelem divadla do roku 2012, poté vedla divadlo čtyři roky Balzerová. Od roku 2016 má Divadlo Na Fidlovačce nové vedení a snaží se spolu s týmem svých spolupracovníků dostát tomu, co si na počátku vytkli jeho zakladatelé: "Divadlo vychází ze života a do života se vrací."

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Divadlo Na Fidlovačce

Štítky Divadlo Na Fidlovačce, výročí, divadlo, Praha, Nusle, Josef Kajetán Tyl, bezdomovec, Stanislav Langer, Cena Thálie, Tomáš Töpfer, rekonstrukce, Ferenc Futurista, Eliška Balzerová, Jiří Sedláček

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Nepohodlné dřevěné lavice, úkryt bezdomovců i cena Thálie. Divadlo Na Fidlovačce slaví sto let  |  Kultura  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.