Básně z dálnice je první výstava z otevřené soutěže Galerie Vltavská. Jedná se o výběr z obsáhlejší sbírky sloganů, které si Jolana Havelková zaznamenávala při cestách Českem. Autorka zachycuje proměnu jazyka copywriterů, kteří píšou hesla na billboardy u českých dálnic. Slogany pak tvoří vizuální i obsahovou stránku plochy. Výstava je k vidění od 15. dubna do 25. června 2021.
Co se týče samotných textů, tak ty obvykle vybízejí ke změně života nebo k uskutečnění různých snů. Často také motivují ke koupi nějakého produktu či k ochraně majetku a zdraví. Absencí předmětu reklamy se pak tato přivlastněná hesla stávají hrou se slovy. Vzniká zde určitá imaginace, která vybízí k zamyšlení se nad obsahem i samotným smyslem textů.
Právě vizuální podoba Básní z dálnice se stala podkladem pro rétorickou performaci. Havelková totiž přizvala herce Tomáše Jeřábka a Davida Dvořáka, díky kterým pak vzniklo sedm nahrávek Básní z dálnice.
Projekt byl vybrán odbornou porotou k realizaci z otevřené soutěže projektu Galerie Vltavská, která vznikla díky spolupráci pražského dopravního podniku a Galerie hlavního města Prahy v rámci programu Umění pro město jako prostor pro dočasné umělecké intervence.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.