Dnes, 07:00
Zastánci ponechání železničního mostu na pražské Výtoni a odpůrci projektu nahrazení jinou konstrukci vítají stanovisko Výboru UNESCO, který Praze doporučil most nebourat. Kvůli postoji UNESCO se iniciativa Nebourat obrátila dopisem na premiéra Petra Fialu (ODS), sdělila za iniciativu Ina Koldová. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) má o věci rozhodnout do voleb. Postoj UNESCO přivítal náměstek pražského primátora Jiří Pospíšil (TOP 09).
„Výbor vyzývá stát, aby železniční most pod Vyšehradem zachoval a obnovil na jeho současném místě vzhledem k jeho přínosu pro výjimečnou univerzální hodnotu památky," uvádí se v doporučení. Výbor svůj postoj zdůvodnil tím, že most tvoří důležitou součást slavného říčního panoramatu, které přispívá k výjimečné hodnotě historického jádra Prahy.
Pospíšil rozhodnutí vítá, nicméně podotkl, že rozhodnutí náleží ministru dopravy. „Jsem rád, že UNESCO preferuje rekonstrukci, opravu, a nikoliv náhradu mostní konstrukce. Já to subjektivně vidím podobně, ale rozhodnutí bude na majiteli mostu," řekl Pospíšil. Majitelem mostu je stát, potažmo Správa železnic. Dodal, že z pohledu Prahy je podstatná dopravní stránka věci a uvítal proto fakt, že usnesení výboru reflektuje požadavek Prahy na dostavbu třetí koleje mostu. Pro vedení metropole je podle něj také zásadní vybudování železniční zastávky a zajištění průjezdnosti tramvají na výtoňském břehu Vltavy.
Iniciativa Nebourat premiéra žádá, aby stát nepokračoval v přípravě novostavby na místě památkově chráněného mostu a aby bezodkladně začal hledat, kdo stávající most opraví podle návrhu zahraničních expertů. Petici Nebourat za opravu a modernizaci mostu podepsalo 25 tisíc lidí. „Jakýkoliv jiný postup než oprava památky nejenže způsobí ČR velkou mezinárodní ostudu, ale zároveň bude protizákonný. V případě likvidace památky v rozporu s doporučeným postupem UNESCO Praze navíc reálně hrozí vyškrtnutí ze seznamu UNESCO," stojí v dopise.
Úterý, 15. července 2025, 07:00
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) hodlá ještě v končícím volebním vynést rozhodnutí o osudu železničního mostu pod Vyšehradem. Ministr by měl říci, zda se bude pokračovat v projektu nahrazení památkově chráněné nýtované konstrukce novou na...
Ministr Kupka už v pondělí řekl, že o osudu mostu rozhodne do voleb, a to jak na základě postoje UNESCO, tak dalších podkladů. Mezi ně patří zejména posouzení vlivu na kulturní dědictví (Heritage Impact Assessment - HIA), které s UNESCO dohodla Správa železnic. „Podmínil jsem další kroky právě názorem UNESCO a také studií HIA, i na základě konzultace s ministerstvem kultury," uvedl Kupka.
Rozhodnutí ocenil i předseda pražské opoziční Prahy Sobě Adam Scheinherr, podle kterého je rekonstrukce mostu a jeho doplnění o třetí kolej nejrychlejší a nejjednodušší řešení. „Zajistí soulad mezi rozvojem železničním dopravy a památkovou ochranou. Zároveň představuje obrovskou výhodu, jelikož oprava se dá připravit a povolit během jednoho roku a ihned začít s pracemi," uvedl. Dodal, že rekonstrukce by navíc umožnila využít provizorní konstrukce, které by zajistily provoz i při stavbě, zatímco novostavba by znamenala roky příprav a složitých povolovacích procesů a minimálně dvouletou celkovou výluku.
Budoucnost mostu propojující Výtoň se Smíchovem se řeší řadu let, SŽ v roce 2022 v mezinárodní soutěži vybrala návrh počítající s nahrazením památkově chráněné ocelové konstrukce novou na původních pilířích. Dosavadní most by se měl přesunout proti proudu mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší. Proti plánu se ale vzedmula vlna odporu mimo jiné místních městských částí, spolků a památkářských organizací.
Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu loni představil studii vypracovanou mezinárodním týmem, podle které je možné most opravit tak, že práce i s přípravou potrvají čtyři roky, přinesou minimální omezení provozu a SŽ a Prahou požadovanou třetí kolej bude možné doplnit nerušící přístavbou úzké platformy ke straně konstrukce. Tento návrh podpořil i Národní památkový ústav.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám