Praha je na tom v konkurenci velkých světových měst velmi špatně ve vztahu k cyklodopravě. Vyplývá to z výsledků výzkumu, kde se Praha umístila mezi devadesáti světovými metropolemi na 73. místě v sousedství Chicaga, Detroitu, Istanbulu a Káhiry. Žebříček ovládl nizozemský Utrecht, druhý skončil německý Münster a třetí nejlepší cyklodopravu mají belgické Antverpy.
Žebříček s názvem Global Bicycle Cities Index 2022 sestavila na základě analýzy německá pojišťovna Luko. Pořadí devadesáti měst v žebříčku určuje hned šestnáct ukazatelů mezi kterými nechybí naříklad nehodovost cyklistů nebo počet obchodů s cyklistickými potřebami. Těmi hlavními ukazateli, které index porovnává, jsou však infrastruktura jednotlivých měst, používání jízdních kol v dané metropoli, kriminalita a bezpečnost, nabídka sdílení kol, počasí a osvětové akce, které dané město nabízí.
Města v žebříčku získávají body, minimum je nula, maximum je sto bodů. Čím blíže je daná metropole stovce, tím je lepším městem pro cyklisty. Do výzkumu pojišťovna vybrala hlavní světové metropole jako New York, Sydney, Šanghaj nebo hlavní evropské metropole, ale také města, která jsou známá zlepšováním své cyklistické infranstruktury.
Jako vůbec nejlepším městem pro cyklisty se ukázal nizozemský Utrech, který získal 77,84 bodů. Německý Münster, který skončil na druhém místě, získal 65,93 a třetí jsou belgické Antverpy, které získaly 60,51 bodů.
Česká metropole se umístila z devadesáti měst na 73. příčce, získala 25,87 bodů a skončila tak lépe než například hlavní město Indie Nové Dillí, gruzínské Tbilisi nebo Moskva. Lépe než Praha jsou však hodnoceny například řecké Atény nebo polská Varšava.
Náměstka primátora pro dopravu Adam Scheinherra (Praha sobě) uvedl, že podle něj je z průzkumu je vidět, že pražská podpora cyklistiky a budování cyklo-infrastruktury není v porovnání s ostatními městy nijak přehnaná. „Opozice a další politické strany kandidující na magistrát mají z cyklopruhů volební téma, ale data ukazují, že se nejedná o žádné nadržování kolům na úkor jiných druhů dopravy. Západní metropole investují výrazně více,“ uvedl pro naši redakci Adam Scheinherr v reakci na výsledek výzkumu.
Náměstek zároveň doplnil, že podle něj se pražské cyklistice v posledních letech daří. „Za jedno volební období se zdvojnásobil počet cyklistů v hlavním městě, investujeme rekordní částky do budování nové infrastruktury a dali jsme Pražanům dvě jízdy zdarma denně na sdílených kolech k dlouhodobému kuponu MHD,“ dodal.
Celý žebříček je k nahlédnutí na webu pojišťovny.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.