Městskou hromadnou dopravu v Praze stále využívá denně o 23 až 41 procent méně lidí, než tomu bylo před pandemií covidu-19. Největší pokles je v metru, kde je proti normálnímu stavu až o 41 procent cestujících méně. Denně metro využije 741 tisíc lidí oproti 1,2 milionu v období před pandemií. Naopak nejnižší propad cestujících je v tramvajích. Vyplývá to z prezentace, kterou včera představil magistrátnímu dopravnímu výboru Martin Šubrt, zástupce ředitele organizace Ropid, která plánuje pražskou veřejnou dopravu. MHD funguje v omezeném provozu a cestující musí mít ve vozech i na zastávkách nasazené respirátory.
Cestující v tramvajích vykonají denně zhruba 851 tisíc cest, což je o 23 procent méně než před pandemií koronaviru, kdy to bylo asi 1,11 milionu cest. O něco vyšší pokles nastal v případě autobusů, které využije namísto 1,015 milionu cestujících v současné době denně v průměru 707 tisíc cestujících, tedy o 30 procent méně oproti normálu. Největší pokles byl dosud zaznamenán loni na jaře při první vlně pandemie, kdy úbytek cestujících dosáhl přes 80 procent.
S úbytkem cestujících je spojený výpadek příjmů z jízdného. Podle dokumentu se pohybuje okolo sta milionů korun měsíčně. Za normálního stavu utrží město ročně na jízdném okolo čtyř miliard korun. Právě kvůli výpadku příjmů je provoz MHD omezený a denní provoz končí mezi 23:00 až 23:30. Tím město uspoří asi 10,5 milionu měsíčně. Přesto je MHD kvůli hygienickým opatřením stále nastavená o 14 až 32 procent nad poptávku.
Veřejná doprava je nyní provozovaná podle tzv. covidových jízdních řádů. Do normálního stavu se MHD vrátí v případě, že ji bude využívat minimálně 900 tisíc cestujících denně. K tomu dojde zřejmě až od září. Ropid však navrhl, že by se tak mohlo stát již od 15. července, resp. od 7. srpna či 28. srpna. „Z hlediska organizace a přípravy je vhodnější ten termín na konci prázdnin,“ řekl na jednání výboru Šubrt. Podle něj je však výběr termínu spíše politickým rozhodnutím než „dopraváckým“.
Co nejdřívější návrat do normálního provozu, alespoň v případě metra, navrhl zastupitel Ladislav Kos (Piráti). Dřívější termín než konec prázdnin by podpořil i náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Finanční úsporu 15 milionů korun, kterou by město získalo odložením na konec prázdnin, nepovažuje v porovnání s kvalitou MHD za natolik zásadní. Výbor následně svým hlasováním podpořil termín 28. srpna. Výbor je však jen poradním orgánem zastupitelstva a jeho usnesení je pouze doporučením.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.