V Praze se nejčastěji ze všech krajů troubí, neslušně gestikuluje a nedodržuje rychlost. Na silnicích pražským řidičům vadí všechno, co zpomaluje provoz, zatímco na Moravě řidiče vyvede z míry zejména nedávání přednosti. V Praze udrží nervy na uzdě jen čtvrtina řidičů. To plyne z rozsáhlého průzkumu, který v rámci kampaně Agresivita zabíjí iniciovala Česká asociace pojišťoven.
„Praha je vedle Středočeského kraje dopravně velmi specifickým místem. Pozemní komunikace zde užívají všechny skupiny účastníků provozu, což na všechny klade z hlediska bezpečnosti a plynulosti vysoké nároky. Značná přetíženost celé dopravní sítě vede často ke vzniku kolon, které jsou jedním z nejčastějších spouštěčů agresivního chování. Ztrátu času se řidiči následně snaží kompenzovat na volnějších úsecích nepřiměřeně rychlou, ale také agresivní jízdou. V tomto směru bych doporučil vždy zvážit vhodnou trasu a vytvořit si dostatečnou časovou rezervu na plánovanou cestu,“ říká krajský koordinátor Besip MD pro Prahu Jiří Polomis.
V Praze a v Pardubickém kraji je největší procento řidičů, kteří alespoň někdy záměrně překračují maximální povolenou rychlost. Jde o 83,5 procenta řidičů z hlavního města. Dotazníkové šetření, které provedla agentura STEM/MARK, ukázalo velmi zajímavé výsledky. K agresivní jízdě se nechají vyprovokovat tři čtvrtiny Pražanů, za agresivního řidiče se přitom považují pouze tři procenta z nich. Každý pátý zrychluje, jakmile zjistí, že ho chce někdo předjet. V Praze je také nejvyšší procento řidičů, kteří přiznávají, že velmi často vybržďují ostatní, a sedm z deseti místních řidičů se občas záměrně tlačí na auto před sebou.
Své agresivní chování nebere jako problematické 46 procent řidičů. „Ochota českých řidičů omlouvat své prohřešky za volantem tím, že si to okolnosti žádají, je neobyčejně vysoká,“ komentuje výsledek dotazníkového šetření výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Jednotlivé prohřešky mají mezi řidiči různou závažnost. Téměř nikdo nepovažuje za nebezpečné troubení, křik a agresivní gestikulaci. Naopak nedodržování bezpečné vzdálenosti, předjíždění na poslední chvíli, vybržďování či záměrné nedávání přednosti hodnotili dotazovaní jako velmi rizikové.
I zdánlivě neškodné projevy mohou mít fatální následky „Chcete-li dát například vytroubením jiného řidiče najevo, že má uhnout z cesty nebo vyrazit do křižovatky, protože už blikla zelená, je třeba si uvědomit, že to může vyvést z míry nejen daného řidiče, ale také všechny okolo. Lidé se začnou rozhlížet všude kolem, čímž ztratí pozornost, nebo náhle strhnou volant ke straně. To všechno jenom zvyšuje riziko, že někdo udělá skutečnou, fatální chybu,“ vysvětluje vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.