Pražský magistrát vypíše soutěž na provozovatele příměstských vlakových linek S49 a S61. Druhá jmenovaná propojí jednotlivé čtvrti po obvodu centrální Prahy bez nutnosti cestovat přes centrum města. Povede z Vršovic přes Zahradní Město, stanici metra Depo Hostivař a tři nové zastávky v Praze 14 do Běchovic. Linka S49 jezdí z Libně přes Holešovice a Bubeneč do Roztok u Prahy. V současné době na této lince jezdí nevyhovující motorové vlaky. Příměstské linky jsou součástí pražské integrované dopravy (PID) spojující veřejnou dopravu Prahy a Středočeského kraje.
Záměr rychle propojit okrajové části Prahy kolejovou dopravou je na stole už od roku 2002. První městská železniční linka S41 mezi Libní a Roztoky vyjela v roce 2004 a postupně se prodloužila až do Hostivaře a díky tomu změnila označení na S49.
Od prosince loňského roku je v provozu také nová vlaková zastávka Praha-Eden, v září 2021 má být zprovozněna sousední zastávka Praha-Zahradní Město. Pražská městská železnice má i tak podle náměstka primátora a radního pro oblast dopravy Adama Scheinherra co dohánět.
Čtvrtek, 1. dubna 2021, 08:59
Železniční stanice Praha-Zahradní Město a zároveň přestupní uzel pražské MHD roste doslova před očima. V lednu letošního roku došlo k demolici starých železničních mostů a nyní již probíhají práce na budoucích nástupištích. Cestujícím začne stanice...
„Pro potřeby nové linky S61, která propojí Vršovice s Běchovicemi za rekordních 23 minut, je ve Vršovicích již dokončeno nové 4. nástupiště a vzniknou čtyři zcela nové zastávky Depo Hostivař, Kyje-Jiráskova čtvrť, Jahodnice a Hostavice, jejich dokončení je plánováno do roku 2024 a projektují se z dotace hlavního města. Výstavbu 4. nástupiště ve Vršovicích také spolufinancovala Praha,“ uvedl Scheinherr.
Nové zastávky by měly být dokončeny do roku 2024, do té doby bude nutné vlaky vybavit novým evropským zabezpečovacím systémem ETCS. A právě do konce roku 2024 je nutné najít nového dopravce a pořídit nové elektrické vlakové jednotky.
Ty by měly splnit nejmodernější požadavky na rychlé a pohodlné cestování po hlavním městě. Počet cestujících ve vlacích se podle Scheinherra za posledních deset let zdvojnásobil. „Aby tento příznivý trend pokračoval i nadále, je potřeba nabídnout ještě kratší intervaly, pohodlnější vlaky, ale i nové vlakové zastávky. A neskončí to jen u linky S61, v delším časovém horizontu je nová linka S71 z Běchovic přes Kačerov do Radotína,“ dodává Scheinherr.
Již letos musí Praha vypsat výběrové řízení na nového dopravce linek S49 a S61, a to s podmínkou provozování nových nízkopodlažních elektrických jednotek s kapacitou přibližně 240 cestujících po dobu 15 let.
Podle ředitele ROPID Petra Tomčíka budou obě městské vlakové linky jezdit prozatím v intervalu 30 minut ve všední dny a 60 minut o víkendech. Ve výhledu je pak podle něj možné zkracování intervalů i prodloužení obou linek.
„Linka S49 by mohla jezdit až do Říčan a linka S61 až na Smíchov a na druhé straně až do Úval. Zahájení provozu na třetí navrhované lince S71 je vázáno na rozšíření počtu kolejí mezi Branickým mostem a Krčí a předpokládá se až v delším časovém horizontu po roce 2025,“ nastiňuje další možný rozvoj Tomčík. Předpokládaná roční hodnota zakázky na provoz linek S49 a S61 v základní verzi (bez opcí) je přibližně 250 milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.