V těchto dnech probíhá vyjednávání o výši platů zaměstnanců pražského dopravního podniku pro příští rok. Jednání mezi vedením Dopravního podniku hlavního města Prahy a Odbory DP Praha je však letos složitější než jindy. Odbory žádají zvednutí platů o výši inflace, která činí přes tři procenta. Město i vedení DPP usilují o zmrazení platů zaměstnanců podniku.
Mluvčí dopravního podniku potvrdila, že jednání mezi vedením DPP a odborovými organizacemi o podobě kolektivní smlouvy na příští rok v současnosti probíhají. „Zachování v současnosti platných parametrů v oblasti mezd a benefitů i pro příští rok, to je zafixování stávající úrovně mezd i benefitů na jeden rok, není jenom představa našeho akcionáře, ale s tímto návrhem vstoupilo do jednání s odborovými organizacemi i vedení DPP,“ popisuje stanovisko DPP jeho mluvčí Aneta Řehková.
Hospodaření dopravního podniku se letos propadne kvůli krizi způsobené opatřeními v souvislosti s šířením koronaviru až o 2 miliardy korun. Praha pak předpokládá, že krize může město připravit až o 15 miliard korun. To však vyvrací předseda Odborů DP Praha. „Praha nemá až takový propad, jak naznačujete. Neproinvestovali miliardy, tak jim leží na účtech,“ vyjádřil se Luboš Olejár.
Předseda Odborů DP Praha uvádí, že odbory se snaží domluvit s představenstvem, které je však podle něj v pozici, kdy jej část Rady hlavního města tlačí do rohu. Podle jeho slov, aby nic zaměstnancům DP v roce 2021 nedávali. „Plochou nulu nabízí! Ale na blbosti Praha peníze má, jako je kavárna na silnici, kde jezdí drnčící tramvaje a práší se do hrnků s kávou, na lidí nějak ale chtějí zapomenout,“ rozvášnil se Olejár.
Navýšení mezd o jedno procento navíc v příštím roce by znamenalo navýšení mzdových nákladů pražského dopravního podniku o 90 milionů korun. Pokud by se mzdy v příštím roce navýšily o míru inflace, která se v současnosti pohybuje kolem 3,3 procenta, mzdové náklady by se v příštím roce zvýšily o zhruba 300 milionů korun. „Podle aktuálního vývoje tržeb z prodeje jízdného a odhadu vývoje v následujícím období předpokládáme, že nám v rozpočtu za letošní rok bude chybět v tržbách z prodeje jízdného zhruba 1,5 miliardy korun,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Dopravní podnik dosáhne úspor díky tomu, že během nouzového stavu jezdily vozy pražské MHD o osm procent méně než loni. „Proto celkové úspory v této oblasti nepokryjí výpadek tržeb z prodeje jízdného ani z jedné třetiny. Úspory hledáme napříč společností, v provozních nákladech, projednáváme s akcionářem načasování každé investice i jejich prioritizaci, snažíme se přesoutěžovat některé zakázky například v této chvíli na úklid stanic metra nebo na dodávky pohonných hmot,“ vysvětluje Řehková, podle které mají prioritu rekonstrukce nebo opravy tramvajových tratí, stanic metra, obnova vozového parku a projekty na rozvoj sítě MHD v Praze, tedy metro D, příprava elektrifikace autobusových linek či nových tramvajových tratí.
Odbory ze svých požadavků slevovat nehodlají. „Rozhodně z nárůstu tarifů o inflaci 2020 nemůžeme ustoupit, protože zaměstnanci se přes odborovou organizaci usnesli na takovém minimu a navíc smlouva mezi DP a Ropidem obsahuje inflaci plus tři procenta, takže nic zvláštního nepožadujeme, jen co je ze zákona ujednáno,“ tvrdí Olejár.
Propouštění je podle Řehkové až poslední možností. „Všechna opatření, která se snažíme v této souvislosti v DPP realizovat, by měla vést právě k tomu, abychom v nákladech ušetřili chybějící prostředky, aniž bychom byli nuceni přistoupit k poslední možnosti, kterou je redukce pracovních míst,“ uvedla.
„Snad situace nedojde do stavu, že se 11 tisíc zaměstnanců naštve a budou chtít v hlavním městě zastavit kola,“ naznačuje předseda odborů Luboš Olejár možnost stávky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.