Počasí dnes3 °C, zítra2 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Metro D není žádnou novinkou. Počítalo se s ním už v šedesátých letech

V posledních měsících se do mediálního prostředí v Praze dostává výstavba čtvrté linky metra. Ta má vést z Náměstí míru přes Kačerov na Písnici. Historie plánování této linky ale sahá hluboko do minulosti.

Sto třicet let starý nápad

První návrhy pražského metra pochází už z devadesátých let devatenáctého století. Za nimi stál obchodník Ladislav Rott, jehož rodina vlastnila slavné železářství v centru Prahy. Snažil se prosadit linky mezi Karlínem, Podolím a Vinohrady, ale pražští radní návrh zamítli.

Metro má být plně automatizované. Stavba se částečně odsunula i proto, že bezobslužná doprava musí nejprve projít legislativním schvalováním. „Řeší se i automatizace linky C, takže by na obou linkách jezdily podobné vagony,“ řekl Pražskému deníku náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Na přelomu dvacátých a třicátých let přišla další vlna nadšení pro výstavbu podpovrchových tramvají. Se svými návrhy přišli inženýři List a Belada. Jejich projekt počítal se čtyřmi trasami, které se na koncích transformovaly do povrchových tramvajových tratí. Hlavní uzly měly být na dnešním Florenci a Hlavním nádraží. V roce 1931 vyhlásily Elektrické podniky hl. m. Prahy dopravní soutěž o nové návrhy podpovrchové dopravy a tyto návrhy už zhruba odpovídaly dnešní podobě linek metra.

Konkrétní plány

Na počátku čtyřicátých let vznikly vizualizace některých stanic a počítalo se s tím, že první linka by mohla být otevřena v roce 1950. Nakonec byla ale stavba odsunuta, protože země byla ekonomicky otřesená po druhé světové válce a na metro nezbývaly finance.

V šedesátých letech se začalo metro realizovat tak, jak ho dnes v Praze známe. Už na vizualizaci z roku 1968 jsou vyobrazené stanice současných návrhů metra D – měla vést na Lhotku jakožto druhá větev linky C.


První komplexní studie o možnostech stavby metra D proběhla na konci osmdesátých let. Na nákresech z roku 1990 se počítalo s tím, že linka D bude v roce 2025 dokončena. Příprava se ale značně protáhla z finančních důvodů.

Od roku 2015 se Praha snaží skupovat pozemky nutné k výstavbě. V loňském roce se městu a Dopravnímu podniku podařilo dosáhnout dohody s majiteli pozemků v okolí stanice Nemocnice Krč, kteří stáhli dříve vznesenou žalobu proti územnímu rozhodnutí stavby metra  „Jsem rád, že se nám v tomto projektu daří postupovat podle plánu. Díky stažení žaloby můžeme fyzicky začít využívat pozemky kolem budoucí stanice Nemocnice Krč, tj. připravit samotné staveniště, provést archeologický průzkum a další nezbytné přípravné práce. Pevně věřím, že ve stejném tempu budeme pokračovat i na zbývajících úsecích tak, aby se Pražané a návštěvníci našeho hlavního města mohli metrem D v celém úseku Pankrác – Depo Písnice svézt na konci roku 2027,“ uvedl po stažení žaloby předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.

V poslední době už se začaly připravovat návrhy výzdoby prvních stanic. Zatím se počítá s tím, že stavební práce začnou příští rok. Datum bylo posunuté kvůli pandemii.

Výhled do budoucna

Na některých vizualizacích se do budoucna počítá s dalším rozšiřováním metra. Do roku 2120 bychom v Praze měli mít také linky E, F a G, které povedou například na Barrandov nebo do Zoologické zahrady v Tróji. Linka E by měla být okružní a spojovat všechny ostatní trasy dohromady.

Hodnocení článku je 74 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto metroprojekt.cz

Štítky metro D, doprava, plány, historie, Praha, metro, stavba, Kačerov, Písnice, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Ladislav Rott, Adam Scheinherr, druhá světová válka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vojtěch Hruška

Rád bych vás upozornil, že mapka pana Rejdala je čistě autorova fantazie. Přímo na metrowebu, odkud mapa pochází je napsáno "fikce" . V oficiálních plánech se zatím, co je mi známo, víc než s linkou D nepočítá, o lince E se do budoucna uvažuje, ale nikoliv jako okružní

Sobota, 25. července 2020, 11:20Odpovědět

Metro D není žádnou novinkou. Počítalo se s ním už v šedesátých letech  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.