V posledních měsících se do mediálního prostředí v Praze dostává výstavba čtvrté linky metra. Ta má vést z Náměstí míru přes Kačerov na Písnici. Historie plánování této linky ale sahá hluboko do minulosti.
První návrhy pražského metra pochází už z devadesátých let devatenáctého století. Za nimi stál obchodník Ladislav Rott, jehož rodina vlastnila slavné železářství v centru Prahy. Snažil se prosadit linky mezi Karlínem, Podolím a Vinohrady, ale pražští radní návrh zamítli.
Na přelomu dvacátých a třicátých let přišla další vlna nadšení pro výstavbu podpovrchových tramvají. Se svými návrhy přišli inženýři List a Belada. Jejich projekt počítal se čtyřmi trasami, které se na koncích transformovaly do povrchových tramvajových tratí. Hlavní uzly měly být na dnešním Florenci a Hlavním nádraží. V roce 1931 vyhlásily Elektrické podniky hl. m. Prahy dopravní soutěž o nové návrhy podpovrchové dopravy a tyto návrhy už zhruba odpovídaly dnešní podobě linek metra.
Na počátku čtyřicátých let vznikly vizualizace některých stanic a počítalo se s tím, že první linka by mohla být otevřena v roce 1950. Nakonec byla ale stavba odsunuta, protože země byla ekonomicky otřesená po druhé světové válce a na metro nezbývaly finance.
V šedesátých letech se začalo metro realizovat tak, jak ho dnes v Praze známe. Už na vizualizaci z roku 1968 jsou vyobrazené stanice současných návrhů metra D – měla vést na Lhotku jakožto druhá větev linky C.
První komplexní studie o možnostech stavby metra D proběhla na konci osmdesátých let. Na nákresech z roku 1990 se počítalo s tím, že linka D bude v roce 2025 dokončena. Příprava se ale značně protáhla z finančních důvodů.
Od roku 2015 se Praha snaží skupovat pozemky nutné k výstavbě. V loňském roce se městu a Dopravnímu podniku podařilo dosáhnout dohody s majiteli pozemků v okolí stanice Nemocnice Krč, kteří stáhli dříve vznesenou žalobu proti územnímu rozhodnutí stavby metra „Jsem rád, že se nám v tomto projektu daří postupovat podle plánu. Díky stažení žaloby můžeme fyzicky začít využívat pozemky kolem budoucí stanice Nemocnice Krč, tj. připravit samotné staveniště, provést archeologický průzkum a další nezbytné přípravné práce. Pevně věřím, že ve stejném tempu budeme pokračovat i na zbývajících úsecích tak, aby se Pražané a návštěvníci našeho hlavního města mohli metrem D v celém úseku Pankrác – Depo Písnice svézt na konci roku 2027,“ uvedl po stažení žaloby předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.
V poslední době už se začaly připravovat návrhy výzdoby prvních stanic. Zatím se počítá s tím, že stavební práce začnou příští rok. Datum bylo posunuté kvůli pandemii.
Na některých vizualizacích se do budoucna počítá s dalším rozšiřováním metra. Do roku 2120 bychom v Praze měli mít také linky E, F a G, které povedou například na Barrandov nebo do Zoologické zahrady v Tróji. Linka E by měla být okružní a spojovat všechny ostatní trasy dohromady.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Rád bych vás upozornil, že mapka pana Rejdala je čistě autorova fantazie. Přímo na metrowebu, odkud mapa pochází je napsáno "fikce" . V oficiálních plánech se zatím, co je mi známo, víc než s linkou D nepočítá, o lince E se do budoucna uvažuje, ale nikoliv jako okružní