S příchodem mlhavých dní přibývá na silnicích řidičů, kteří spoléhají pouze na denní svícení. Jejich auta však zezadu nesvítí, jsou proto pro ostatní šoféry hůře viditelná. Policisté varují, aby lidé v mlze automatickým světlům nevěřili a světla vždy přepnuli ručně.
Chladné počasí s sebou přineslo také stále častější mlhu, která umí řidiče pořádně potrápit a výrazně zhoršit viditelnost. Policisté v posledních dnech opakovaně upozorňují na motoristy, kteří v mlze jezdí pouze s denním svícením. Zadní světla přitom v tomto režimu zůstávají zhasnutá, vozidlo je tak pro ostatní sotva rozpoznatelné. Většinou podle nich nejde o úmyslné riskování, ale o přehnanou víru v automatické systémy moderních aut.
Automatická světla reagují především na tmu, zapínají se tedy po setmění, při vjezdu do tunelu nebo v dešti. Mlha je však pro senzory prakticky neviditelná. Vozidlo proto nepřepne na potkávací světla a řidič zůstává v provozu jen s denním svícením, které zezadu nesvítí vůbec.
„V mlze je nutné vždy zkontrolovat, že máte zapnutá potkávací světla. Ta rozsvítí i obrysová světla a zajistí, že vás ostatní uvidí,“ upozorňuje policie. Řidiči by si měli na palubní desce ověřit, zda svítí správná kontrolka. V mlhavých dnech lze také ponechat trvale zapnutá potkávací světla místo automatického režimu.
Použít lze i mlhová světla, avšak pouze tehdy, když to odpovídá výrazně snížené viditelnosti. Přední mlhovky smí řidič použít za mlhy, hustého deště nebo sněžení. Zadní mlhové světlo je v takovém počasí povinné vždy.
Zákon jasně stanoví, že při snížené viditelnosti, tedy za mlhy, hustého deště, sněžení i od soumraku do svítání, musí mít vozidlo zapnutá potkávací nebo dálková světla spolu s obrysovými.
Policie proto apeluje, aby řidiči nespoléhali pouze na techniku. Nesprávné osvětlení může znamenat pokutu až 1500 korun na místě, ve správním řízení dokonce až 5 tisíc korun, připomněl policejní mluvčí Petr Vala. Především však může vést k vážné dopravní nehodě.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám