Na pražském Letišti Václava Havla je v současnosti dlouhodobě odstaveno přibližně 60 dopravních letadel. Jde především o letouny společností, které zde mají svou základnu, tedy stroje Smartwings, ČSA a Ryanairu. V areálu jsou zaparkovány také letadla, u kterých je v plánu údržba a stroje pro privátní lety. Na dotaz novinářů to uvedla mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. Odstavených letadel by navíc mělo přibývat, letiště eviduje zájem dalších společností.
K dlouhodobému parkování letadel používá letiště zejména bývalou dráhu 04/22, kde byl kvůli aktuální situaci obnoven provoz pro 16 odstavných stání. Dvě letadla jsou dále na pojezdové dráze TWY N a několik strojů je také zaparkováno na vzdálených odbavovacích stáních u terminálů. "Jelikož evidujeme poptávku o zaparkování letadel v Praze i od jiných společností, zvažujeme vytvořit další dočasná odstavná stání, které bychom jim mohli nabídnout," uvedla Pavlíková.
Všechny společnosti, které mají na letišti své stoje, platí cenu za dlouhodobé parkování podle standardního ceníku Letiště Praha.
Podobné situace s odstavenými letadly už na letišti v minulosti byly. Stalo se tak například v roce 2010 po výbuchu sopky na Islandu. K celosvětovému odstavování letadel dopravci přistoupili také po teroristických útocích 11. září 2001. V obou případech však šlo o krátkodobá opatření než v současnosti kvůli koronavirové krizi.
Provoz pražského letiště je v současnosti výrazně omezen, většina letů byla kvůli šíření koronaviru zrušena. Denně se nyní na letišti uskuteční jen několik letů pro osobní dopravu, dnes jde například o lety do Dauhá nebo Minsku. Vedle toho na letiště létají také letadla se zdravotnickým materiálem z Číny a přistávají zde rovněž spoje s repatriovanými občany, kteří byli v zahraničí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.