V Praze jezdí v tuto chvíli dvě trolejbusové linky, a to na letiště a z Palmovky do Miškovic. Další město od loňského srpna buduje na autobusové lince 137 mezi stanicemi Na Knížecí a U Waltrovky. Dopravní podnik (DPP) má také stavební povolení pro elektrifikaci linek z Karlova náměstí na Strahov a z Bořislavky na Hradčanskou, další jsou v plánu. Plný provoz první novodobé trolejbusové linky na Palmovce začal na počátku února loňského roku.
Před zahájením plného provozu trolejbusů s číslem 58 na asi 12kilometrové trase z Palmovky přes Prosek, Letňany a Čakovice do Miškovic podnik vozy od prosince 2023 na trati testoval. Před tím jezdily zkušebně od října z Letňan do Čakovic. Stejně jako u jiných nově budovaných tratí jsou vozy na lince napájené z trolejí na části trasy, ve zbytku využívají energii z trakčních baterií. Vybudování trasy vyšlo na zhruba 280 milionů korun.
Podnik se na první trati potýkal se závadami na trolejbusech SOR TNS 18, kvůli kterým musel na lince nasazovat naftové autobusy a výrobci udělil smluvní pokuty za miliony korun. Krátce po zahájení plného provozu na trati z Palmovky začaly loni na začátku března trolejbusy jezdit i na letiště, kam podnik na linku 59 nasadil téměř 25 metrů dlouhé velkokapacitní vozy Škoda Solaris 24. Náklady na vybudování trolejbusové infrastruktury byly asi 354,5 milionu korun, nákup vozů vyšel na 623,2 milionu.
Další trať začal podnik budovat loni v létě a trolejbusy na ní nahradí autobusy 137, které zajišťují především spojení pro oblasti Malvazinek a Waltrovky. Práce za 185,9 milionu korun by měly být podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) hotovy a linka zprovozněna v květnu 2026.
DPP nedávno získal také pravomocné stavební povolení pro elektrifikaci autobusů 176 z centra na Strahov. Předpokládané náklady jsou zhruba 320 milionů korun, část peněz chce DPP získat z evropských dotací. Podnik nyní v tendru hledá zhotovitele infrastruktury, začít stavět chce ještě letos. V pokročilé fázi příprav je i linka trolejbusů 51, která nahradí autobusy 131 jezdící z Bořislavky přes Hanspaulku a Bubeneč na Hradčanskou. Proti nepravomocnému stavebnímu povolení nicméně podle úřední desky Dopravního a energetického stavebního úřadu podal odvolání Spolek Fišerka, podle kterého záměr naruší ochranné pásmo památkové rezervace.
V plánu je podle Hřiba dále také zavedení trolejbusů namísto autobusové linky 191, která jezdí z Na Knížecí na letiště, nebo 201 z Nádraží Holešovice na Černý Most. V prvním případě podnik připravuje dokumentaci pro stavební povolení a u elektrifikace autobusů 201 nedávno podal žádost o posouzení vlivu projektu na životní prostředí (EIA). DPP podle dřívějších informací chystá také elektrifikaci autobusové linky číslo 134, která jezdí mezi Dvorci a Podolskou vodárnou přes Kavčí hory.
Podnik minulý týden uzavřel rámcovou pětiletou smlouvu za 1,1 miliardy korun bez DPH s tureckou společností Bozankaya, která Praze dodá až 70 nízkopodlažních trolejbusů. Klimatizované nízkopodlažní vozy budou mít 32 míst na sezení a 82 ke stání a budou vybaveny zařízením pro automatické počítání cestujících či kamerovým systémem.
Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední linka před loňským obnovením jezdila na Strahov a provoz ukončila na podzim roku 1972.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.