Počasí dnes31 °C, zítra22 °C
Neděle 8. září 2024  |  Svátek má Mariana
Bez reklam

Tak se veze 150 tun oceli po Vltavě. Ke Dvoreckému mostu připlula konstrukce pro betonování mostovky

Na rozestavěném Dvoreckém mostu mezi Prahou 4 a Prahou 5 začala příprava betonáže vodorovné části, takzvané mostovky. Z montážní plochy u modřanského jezu ve čtvrtek ráno vyplula speciální loď převážející první část ocelové konstrukce, na kterou pak dělníci firmy Metrostav postaví dřevěné bednění, do něhož budou po umístění výztuží a ocelových lan lít beton. Most by se měl podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) otevřít na přelomu příštího a přespříštího roku.

Ve čtvrtek převážená konstrukce je podle Víta Němčice z firmy Metrostav TBR dlouhá 39 metrů, váží asi 150 tun a zamířila na smíchovskou stranu budoucího mostu. „Druhou konstrukci, která bude umístěna hned vedle, budeme zavážet příští týden," řekl Němčic. Dodal, že další dvě konstrukce měřící 54 metrů a vážící 300 tun budou opět s pomocí speciálního plavidla převezeny zhruba za měsíc, protože pilíř blíže k Podolí se teprve bude příští týden betonovat.

Pro betonáž mostovky ještě dělníci vybudují dočasné podpory, které budou držet dočasné konstrukce na místě. Jednu z delších částí pak Metrostav použije i při budování střední části mostu. Po dokončení betonáže se dočasné části vrátí do Modřan k rozebrání.

Dělníci už podle Němčice vybudovali část mostu na smíchovské straně, kde nyní odstraňují bednění. Část v Podolí začnou betonovat v srpnu. Při dosavadní stavbě narazila firma na problémy dané geologickými podmínkami, kvůli kterým se harmonogram oproti původním plánům protáhl. „Taky to bude mít nějaký vliv na cenu," dodal Hřib. Původně měla stavba stát 1,1 miliardy korun.

Praha pro Dvorecký most nakoupí sochy za osm milionů

Radní hlavního města odsouhlasili nákup pěti soch, které umístí na obě strany Dvoreckého mostu. Spojení Zlíchova a Podolí pro veřejnou dopravu, cyklisty a pěší mají dostavět v listopadu 2025. Samotný most vyjde na miliardu korun.

Speciální plavidlo pro převoz dočasných konstrukcí na stavbu dodala firma Lodě Helios. Tvoří ho pontony, takže je ho možné rozložit do potřebné velikosti. Plavidlo je podle jednatele firmy Vladimíra Tomana na místě nakládání a vykládání zakotveno ke dnu hydraulickými opěrami, aby se nehýbalo. Přesná manipulace se potom dělá s pomocí lanového systému a navijáků.

Nový most bude mít pět pilířů, z toho dva v řečišti. Bude sloužit MHD, pěším a cyklistům, kromě toho po něm budou moci přejet i záchranáři. Jeho hlavní význam je podle Hřiba v zajištění tramvajového spojení mezi Prahou 4 a Prahou 5, aby nebylo nutné jezdit přes centrum. Má tak tvořit součást takzvaného tramvajového okruhu a na podolské straně na něj naváže trať vedoucí Jeremenkovou ulicí přes Budějovickou do Michle.

V prostorech pod mostem bude několik uměleckých děl zahrnujících například betonovou neokubistickou skulpturu, industriální zvětšeninu lustru nebo instalaci se 120 veřejnými světly z celého světa. Označení Dvorecký je provizorní, podle Hřibova dřívějšího vyjádření stavba ponese jméno po některé z významných ženských osobností. O konečném pojmenování rozhodnou občané v anketě, vhodná pojmenování připraví magistrátní místopisná komise. Jméno bude vybráno nejpozději do dokončení stavby.

Nejnovějším přemostěním Vltavy přes celou její délku je Štvanická lávka, otevřená loni v červenci. Propojila Holešovice a Karlín a usnadňuje pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice, je dalším propojením mezi sedmou a osmou městskou částí. Předtím přibyla nová Trojská lávka, zprovozněná v říjnu 2020. Nahradila původní z roku 1984, která se v prosinci 2017 zřítila. Zatím poslední pražský most, který slouží pro auta, MHD, pěší i cyklisty, je Trojský most zprovozněný v roce 2014.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Metrostav/Radim Mana a Maroš Híreš

Štítky most, Dvorecký, beton, stavba

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tak se veze 150 tun oceli po Vltavě. Ke Dvoreckému mostu připlula konstrukce pro betonování mostovky  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.